Administreaza preferintele
Preferintele dumneavoastra au fost salvate

Sennheiser HD620S

Aceasta recenzie m-a transportat în trecut în perioada când un sistem de căști ma facea fericit. Va recunosc ca judecam puțin și nedrept pe cei cu sisteme stereo deoarece nu înțelegeam cum pot renunța la detaliile oferite de căști audiofile. Neavand o camera care sa joace un rol major în redarea muzicii, castile reușesc sa ofere o experienta ceva mai buna dacă restrangem domeniul de evaluare. Castile vor reprezenta întotdeauna o experienta incompleta, dar una pe care ne-o dorim indiferent de ce pierdem pe drum. Pentru ca apar momente care necesita astfel de soluții, de la orele tarzii la lucru la birou. Castile despre care discutam astăzi mi-au fost partenere de nadejde în momente mai grele, asteptand în spital ca un membru al familiei sa iasă din operație. Loc în viata noastra au, iar pentru unii mai fanatici ca mine, au avut singurul loc, boxele venind mai târziu, odata ce locatia a permis.

.

Primele mele căști audiofile au fost Sennheiser HD600, chiar fratele celor de la recenzie. Au urmat apoi multe altele de la Sennheiser, HiFiMan, Meze, culminand într-un final cu HiFiMan Susvara de care am fost foarte multumit. Aveam un sistem de 20.000 euro și pentru mulți dintre colegii mei de grup părea absurd sa investesti atât de mult într-un sistem de căști. Pe de o parte aveau dreptate dar nu în totalitate. Pana la acea vreme nu ascultasem un sistem care sa îmi ofere detaliile nealterate ca pe un sistem rezolut de căști și fiindca ma drogam cu aceste detalii va puteți imagina ca trăiam dezamagiri ascultând sisteme stereo. Între timp am invatat sa apreciez și alte lucruri, care au devenit atât de importante încât sistemul stereo este obligatoriu iar cel de căști opțional.

.

O problema pe care o avem noi, consumatorii de căști, este cea a castilor închise care, timp de decenii întregi, nu au performat la fel de bine precum cele deschise. Incercari au fost multe, succese puține sau deloc. Mai important decat un succes în aceasta nisa este prețul intrucat căști entry level, închise, ieftine și cu personalitate audiofila nu exista. Asta pana când Sennheiser a scos HD620S, care în sfârșit poate fi recomandarea mea pentru cei care cauta căști închise. Primesc multe cereri de ajutor în alegerea castilor și pentru mulți castile închise sunt necesare deoarece nu vor sa deranjeze familia sau un copil care doarme. De astăzi, dragi colegi, aveți ce cumpara fără compromisuri mari la capitolul audiofil.

.

.

Dacă sunteți de mult timp cascofili veți fi sceptici, la fel cum am fost și eu. Nu am sărit de pe scaun, mai ales ca vorbim despre Sennheiser, o companie foarte conservatoare în ceea ce privește inovarea sau rapiditatea cu care itereaza. Mi-am imaginat ca va avea soarta castilor Beyerdynamic sau altele similare. Am luat în calcul și răspunsul în frecvență măsurat de cativa colegi recenzori și deja judecam aceste căști ca nefiind pe placul meu. Am fost invitat sa le ascult înainte de a le face o recenzie și m-au convins pe loc ca merită o scriere. Sper ca va voi schimba și vouă părerea despre castile închise cu aceste cuvinte.

.

Ce mi-am dorit de la acest model este sa nu se îndepărteze de HD600 care a fost prima mea dragoste audiofila, mai ales cu un amplificator pe lampi. Eram impresionat de zona de medii, de cat de natural și bogat sunau chitarele și vocile în aceasta combinatie. Așa ca acesta a fost primul test de care a HD620S a trebuit sa treaca. Dar pana acolo hai sa vorbim despre construcție și tehnologie.

.

Ele împrumuta designul seriei 500 care mi se pare bun dar preia și unele neajunsuri ale acestei serii cum ar fi o singura intrare. Sunt sigur ca s-a mers pe ideea folosirii unei soluții existente pentru a reduce din costuri. În orice caz, mai important e sunetul decat cablul, capitol la care nu s-au redus costuri. Cupele au o zona metalica iar restul este construit din plastic oferind o senzatie de căști rezistențe ce nu vor crea probleme în viitor. Sunt confortabile, deși în primele zile pot avea o forța de apasare mai mare dar se vor ajusta în timp. Cablul este detasabil și este de o calitate cu care suntem obișnuiți de la Sennheiser în acest preț, insemnand ca nu e cel mai rău dar nici cel mai bun. Este cauciucat dar flexibil, fără a rămâne într-o forma predeterminata. Pentru niște căști ce au potențial mare de a deveni portabile, cablul este cam lung dar nu îmi fac griji mari pentru ca se poate cumpara alt cablu mai scurt de la alți producători de cabluri. E păcat totuși ca nu avem aceeași conectori ca la seria 600 deoarece utilizatorii de 600 ar fi putut folosi acele cabluri, mai ales dacă au investit în cabluri bune și estetice.

.

.

Difuzoarele acestor căști sunt asezate în unghi, cel mai probabil pentru a rezolva problemele de scena redusă într-o incinta inchisa dar și pentru a rezolva problema atingerii urechii de cupa interioară, problema regasita pe seria 500. Măsoară 38 de milimetri, sunt dinamice și materialul folosit este aluminiul. Impedanta acestor căști este de 150 de ohm, dar ne ajuta sensibilitatea de 105 db. Aceasta impedanță ridicată ne permite sa folosim amplificatoare pe lămpi care de obicei nu coboară atât de jos în impedanta, datorită zgomotului introdus de lampi, care ar deveni foarte audibil la impedante extrem de joase. Sensibilitatea lor ne permite sa le ascultam chiar și la un laptop sau telefon. Chiar dacă nu recomand aceasta abordare (datorita dac-ului intern), vreau sa stiti ca se poate. Răspunsul în frecvență este 6 Hz – 30,000 Hz dar vom vedea mai tarziu ca acel 6 Hz este foarte optimist. La cei 326 de grame greutate nu vor crea probleme de confort nimanui. Cablul, așa cum spuneam mai sus, este lung de 1,8 m și detasabil, ideal pentru utilizare la birou dar în niciun caz pentru uz portabil. Sennheiser a anuntat ca în aceasta vara va lansa și un cablu balansat pentru 620S.

.

.

Estetic, mie îmi plac și sunt incantat ca avem și părți metalice în construcție (cupele exterioare și banda de ajustare). Oferă unghiuri reduse de ajustare a cupelor pe axa lor deoarece împrumuta designul din seria 500 care nu permite așa ceva. Exista o oarecare flexibilitate dar nu putem cumpara cu ce se intampla la căști deschise de la alte branduri.

.

Reușește sa facă o izolare destul de buna considerand ca nu sunt căști cu noise canceling. Cupele sunt mari și nu ating urechea ceea ca va oferi confort pentru multe ore de ascultare. Buretii sunt acoperiti cu piele sintetică și în zilele de canicula ale acestei veri au transpirat destul de mult și au necesitat curatari zilnice. Îmi aduc aminte de un eveniment când în sală de așteptare a spitalului le stergeam des deoarece nu aveam aer conditionat și în sală erau lejer 30 de grade. Banda de pe cap este și ea acoperita din aceasi piele sintetică și a oferit un confort adecvat fără sa creeze puncte de presiune.

.

.

.

.

E timpul sa răspund la întrebarea de pe buzele tuturor, nu? Merita 620S sa faca parte din familia HD6XX? Răspunsul este un răsunător DA, chiar dacă nu sunt perfecte. Hai sa vedem de ce.

.

Eu le-am ascultat mai tot timpul împreuna cu Chord Mojo 2 care are mai mult decat necesarul de putere. Din păcate nu am avut la dispoziție un amplificator pe lampi, care cred eu ca e o potrivire mai buna pentru castile dinamice de la Sennheiser. Experiența din trecut cu seria 600 ma face sa cred asta.

.

Sennheiser oferă propriile măsurători dar castile sunt asezate pe o placă metalica plata ceea ce formează o izolare mai buna decat față unei persoane. Măsurători făcute de membri ai comunității cu aceleași echipamente dar folosind un manechin ce simuleaza față unei persoane arată măsurători ușor diferite mai ales în zona de sub bas și pot confirma și eu acest lucru pentru ca am observat o prezență mai mica a frecventelor sub 40 de Hz. Așadar sunt sensibile la fața persoanei care le folosește. Este posibil ca altcineva sa aibă cu totul alta experiența în zona frecvențelor de sub bas.

.

Ascultand muzica electronica, în special Symbolico, tobele lovesc puternic dar nu excesiv ca pe planare și difuzoarele sunt rapide și țin pasul cu muzica. Am observat ca pierd puțin bas dacă nu se așează bine și în aceasta situatie dacă apăs ușor pe cupe se formează bine sigiliul și recastig ce am pierdut. Jucandu-ma cu poziționarea și înălțimea headband-ului am reușit sa găsesc o poziție optimă. Vreau sa subliniez ca e foarte importantă poziționarea nu doar pentru o reproducere corecta a basului dar pentru toate aspectele acestei perechi de căști. Așa cum arată și răspunsul în frecvență, sub basul este mai timid și se observa pe piese cu multă informație în zona 30 Hz. Dacă ești ascultător de dub atunci aceste căști ar putea sa nu dispuna de cantitatea necesara în aceasta zona foarte joasa.

.

Pentru restul muzicii însă, avem un bas relativ neutru, sub curba Harman cu aproximativ 5 decibeli, ceea ce îl duce mai mult spre neutru. Eu nu sunt fan al curbei Harman, mai ales pe bas deoarece prefer liniaritate absoluta. Chiar dacă 620S nu oferă liniaritate absoluta este aproape. Cei care sunt obișnuiți cu seria 600 vor recunoaște basul fiind similar, doar ca seria 600 lovește parcă ceva mai mult dar nu sunt departe. Nu va asteptati sa tremure castile pe urechi, aviz amatorilor de căști de tip consumer care vor sa intre în lumea audiofila.

.

Chitarele bas ale lui Nils Lofgren si a lui Brian Bromberg au greutatatea necesara pentru o experienta placuta iar tobele din piesa Bass and Drum Intro a lui Nils au slam si sunt rapide, pastrand ritmul muzicii, ceea ce e un lucru bun.

.

Notele de contrabas ale lui Ray Drummond, basist ce canta în multe trio-uri de jazz faimoase, are greutate dar nu îndeajuns, din păcate ultimele note de jos sunand ceva mai subtire decat ar trebui sa fie. Nu e mare lucru dar e bine de știut.

.

.

Mediile au fost concepute sa se apropie de ce poate seria 600 sa faca, fiind punctul forte al seriei și deși sunt placute, mai ales când vorbim de voci feminine, nu sunt ca cele din seria 600. Ce apreciez la seria 600 este timbrul din zona de medii care e natural și dulce ca în realitate. Ei bine, 620S nu e chiar la acel nivel dar nici foarte departe. Acel deal din mediile joase din răspunsul în frecvență nu e audibil. Aceast aspect mi-a dat cele mai multe semne de întrebare când am văzut graficul, înainte sa le ascult, dar sunt foarte multumit ca nu reprezinta o problema. În zona 200 de Hz este o vale de cativa decibeli pentru echilibra situația de sub 200 de Hz, o practică des întâlnită când se tuneaza castile. Vocile sunt prezentate mai central, ca pozitionare, în comparație cu o pereche de căști deschise. Sunt multe detalii în medii, dar mi-ar fi plăcut ceva mai multă prezență, ceva mai mult corp.

.

Înaltele pot suna extraordinar dar și deranjant cateodata. Pe multă muzica vor suna superb, pline de detalii, de micro detalii și fiind ajutate de scena și imagine, despre care voi vorbi mai jos, oferă ce pot doar castile sa ofere: detalii și subtilități foarte ușor observabile. Însa, pe anumite piese unde cineva a tras de înalte la butoane avem o problema datorita dealului de la 3 KHz, o zona cam sensibila, deoarece acolo avem multe instrumente de suflat și zona de sus a vocilor feminine. Asadar, pot suna sibilante pe anumite muzici. Am observat probleme pe muzica modernă, comprimata, pop și rock alternativ nou. Pe jazz sau electronică totul a fost în parametri. Cred ca folosite impreuna cu amplificator pe lampi aceasta sibilanta poate fi atenuata. Recomandarea mea este folosirea unui amplificator pe lampi indiferent de situația înaltelor și vedem acum de ce suntem avantajati.

.

Scena și imaginea sunt vedetele ale acestor căști. Se pare ca Sennheiser a dat lovitura la acest capitol, avand o misiune grea în față. Castile închise sunt notorii pentru lipsa de scena largă și iată ca prima mărirea cupei și pozitionarea difuzoarelor s-a reușit ce nu s-a putut până acum. Dacă nu ai sti ca sunt închise ai jura ca asculți căști deschise. Scena este mare, auzind sunete și la 15 de cm de fiecare cupa iar poziționarea are tendința de a amplasa unele instrumente în spatele urechii, lucru întâlnit și la alți producători. Este cel mai dificil sa generezi scena și poziționare în față la căști. Singura pereche pe care am ascultat-o care poate face așa ceva este Sennheiser HD800. În rest, nici cele mai scumpe căști din lume nu reușesc. Fabulos este faptul ca reuseste sa amplaseze sunetele tridimensional. E incredibil cum Symbolico are sunete ce coboară vertical și sunt amplasate cumva în spatele urechii și apoi ridica la fileu altele. Abilitatea aceasta de a amplasa bine în spațiu sunetele m-a făcut curios sa le incerc la gaming și s-au dovedit a fi foarte performante. Unde mai pui ca am putut sa le alimentez doar cu amplificatorul intern al PC-ului? Sigur, pentru muzica nu le-as folosi așa.

.

.

Concluzie

.

În acest moment nu exista căști închise audiofile mai bune decat 620S la un preț entry-level. Pentru a obține ceva mai bun trebuie cheltuit mii de euro. 620S oferă un răspuns în frecventă mult mai controlat și mai neutru decât competiția. Și pentru a le face foarte atrăgătoare, Sennheiser a insistat pe scena largă și a reușit sa realizeze ce multi nu au reușit.

.

Castile sunt un “all-arounder” ce vor acoperi o lipsa în piața destul de repede și considerand ecosistemul din jurul castilor Sennheiser ma aștept ca posesorii sa își cumpere cabluri mai bune și chiar sa schimbe buretii cu alte materiale pentru a le tuna în vreun fel sau altul. Considerand cat de mult izolează și ascultătorul de zgomotele de afara dar și pe cei din jur de muzica, poate fi o companie de nădejde când vrei sa asculti muzica fără sa deranjezi membri familiei.

.

.

Specificatii

.

Difuzoare dinamice: 38 mm

Impedanta: 150 ohm

Sensibilitate: 105 db

Cablu: 1,8 m

Greutate: 326g

.

Muzica

.

1.Ana Coman – Contratimp
2.Dominique Fils-Aimé – Birds
3.Malia, Boris Blank – Tears Run Dry
4.Shirley Horn – The Man You Were
5.Michel Godard, Gavino Murgia, Fanny Paccoud, Bruno Helstroffer, Steve Swallow – Soyeusement
6.Minnesota Orchestra – The Snow Maiden: Dance of the Tumblers
7.Royal Opera House Orchestra – Nutcracker Suite, op. 71a: 3. Waltz of the Flowers
8.Kenichi Tsunoda Big Band – Charade – Main Title
9.St Germain – Family Tree
10.Helene Segara – Et si tu n’existais pas
11.Celine Cairo – Hibernate
12.Clair Marlo – It’s just the motion
13.Katie Melua – I’d Love To Kill You
14.Dominic Miller – London Paris Cardiff
15.Pink Martini – Pâna când nu te iubeam
16.Deva Premal – Jai Radha Madhav
17.Toni Braxton – Spanish Guitar
18.Halsey – Without Me
19.Nils Lofgren – Keith Don’t Go (Live)
20.Nils Lofgren Band – Bass & Drum Intro
21.Teddy Edwards, Houston Person, Stan Hope, Ray Drummond, Kenny Washington – Blue and Sentimental
22.Bill Berry & His Ellington All Stars – Take The “A” Train
23.Bill Berry & His Ellington All Stars – Birdland
24.Allan Taylor – A House by the River
25.The Stimulators – St. James Infirmary
26.Larry Carlton – Sunrise
27.Terje Isungset, Lena Nymark – Fading Sun
28.James Newton Howard – Slippin’ Away II
29.George Duke – From Dusk to Dawn
30.Fourplay – Chant – 2020 Remastered
31.Ana Popovic, Robben Ford – Slow Dance
32.Brian Culbertson – Colors of Love
33.Philippe Chretien – Summer Time
34.Baba Blues – Blues is a Rainbow
35.B. B. King – The Thrill is Gone
36.Fink – Trouble’s What You’re In
37.Eagles – Hotel California (Live On MTV, 1994)
38.The Fairfield Four – These Bones
39.Jim Keltner – Drum Improv
40.Bill Cantos – My Brother
41.Jeff Lorber – My Bass
42.Walton – Black Lotus
43.Ghost Rider – Make Us Stronger
44.HEDEGAARD – Ratchets
45.DRRTYWULVZ – Liquid Dance
46.Ovoid – Sploo
47.Francine Thirteen – Queen Mary

.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post

Ai 30 de rate fara dobanda prin ING Credit card la AVstore.ro!

Next Post

REVIEW LAiV Harmony DAC – Alchimia Match-ului

Related Posts