Dragă cititorule, după cum poate știi din review-ul meu la adresa LAiV Harmony DAC, sistemului meu audio i-au lipsit o perioadă DAC-ul și streamerul, așa că am profitat să îmi satisfac anumite curiozități în direcția aceasta. Una din aceste curiozități a fost către fratele mai mare al lui DMP-A6, anume deja notoriul DMP-A8. Chiar dacă acest articol este despre DMP-A8, voi începe să îți vorbesc despre DMP-A6, ca și punct de plecare pentru ideile din acest review.
Pe DMP-A6 îl ascultasem în mai multe situații, atât la diverși cunoscuți pe acasă cât și la mine în sistem. Sigur că DMP-A6 are un preț foarte bun, costând o fracțiune din oferta de streamere high-end dedicate, așa că, dragă cititorule, nu mă voi alătura tagmei de audiofili care nu îl consideră pe DMP-A6 un aparat demn de audiofilie sau, preconcepția supremă, că fiind chinezesc nu este bun. Despre DMP-A6 eu am opinia că este corect pentru suma cerută, punând la dispoziție foarte multe particularități extraordinare și nepreaavând concurent în zona aceea de preț. Sigur, dacă îl pui pe DMP-A6 pe un sistem high-end capabil de mult detaliu o să îi simți limitările, așa a fost și la mine în sistem cât și în alte sisteme în care l-am auzit, însă, este corect să folosim DMP-A6 într-un sistem de mari pretenții high-end? Cu siguranță că nu! Aceasta este greșeala pe care eu cred că unii audiofili din comunitatea noastră o fac. Pe un sistem high-end DMP-A6 va fi depășit atât ca DAC cât și ca streamer de aparate de talia sistemului în care DMP-A6 a fost instalat. Este ca și cum ne-am cumpăra un Lamborghini și i-am pune un motor de Logan. Gâtuirea s-ar simți imediat.
Sigur, însă, că într-un alt context Logan-ul este foarte bun, are motoare fiabile și este o mașină corectă pentru familie, mai ales dacă nu ești un împătimit al bolizilor de curse, sau nu vrei să dai 200.000 de Euro pe o mașină, așa cum este cazul Lamborghini.
Vezi, dragă cititorule? Toate aceste aparate își au locul și sensul. Astfel, concluzionând, pe un sistem entry și medium-level, DMP-A6 va fi suficient de bun și își va duce rolul său extraordinar de bine, fără să simțim vreo limitare, îți spun asta din experiență pentru că l-am auzit și în sisteme care nu costau cât un Lamborghini și acolo se potrivea foarte bine.
Curiozitatea mea de astăzi este să observ dacă fratele mai mare DMP-A8 poate face acest pas în high-end și, cel mai important, dacă într-un sistem medium-level A8 poate aduce îmbunătățiri față de A6. Nu în ultimul rând eram foarte curios la adresa DMP-A8, fiind îndrăgostit de experiența cu DMP-A6, însă, sistemul meu ceruse un aparat de talie mai mare, așa că speram ca acest aparat să fie DMP-A8. Hai să vedem, așadar, ce concluzii am tras.
Trebuie să recunoaștem că DMP-A8 este deja o legendă și să îl primesc, să îl despachetez și să îl studiez a fost o onoare pentru mine. Calitatea fabricației m-a impresionat, ca orice aparat din gama EverSolo și Zidoo, finisajele sunt ireproșabile.
Cu compania mama care deține brandul EverSolo am avut legătură încă de acum câțiva ani, aceștia numindu-se Shenzhen Zidoo Technology Co. Ltd. și comercializând deja mult cunoscutele media playere video Zidoo. Am și eu unul din acesta (Z9X) de care sunt extrem de mulțumit.
Shenzhen Zidoo Technology Co. Ltd. a fost fondată în 2014 și a început să fabrice media playere bazate pe sistemul de operare Android, însă adus într-o formă pură și maleabilă special pentru zona de video. Chinezii de la Zidoo s-au specializat în aceste aparate, dat fiind că acestea au devenit foarte apreciate în rândul videofililor. Majoritatea playerelor din seria Zidoo deveniseră și playere de muzică, acest capitol devenind din ce în ce mai important pe hardware-ul lor. Așadar, nu mai era mult până când aceștia nu se dedicau sub un brand separat și părții de streaming audio, așa luând naștere EverSolo DMP-A6 și mai târziu DMP-A8.
Revenind la despachetarea lui DMP-A8, am fost bucuros că acesta este mai mare decât DMP-A6, însă ecranul are aceeași mărime, pachetul incluzând și telecomanda, care în cazul DMP-A6 se achiziționează separat. DMP-A8 are un software de excepție și asta se poate observa încă de la început, partea de update realizându-se imediat și fără probleme.
În ceea ce privește capacitățile lui DMP-A8, aici amintesc: că poate decoda mai toate formatele de rezoluție înaltă disponibilă, inclusiv DSD-512 stereo sau multicanal, ecran LCD tactil 6.0 inci, Bluetooth aptX, Dual Femto Clocks, funcții DSP, preamplificator inclus, stocare internă, poate funcționa ca NAS, suportă orice serviciu de streaming, inclusiv Apple Music (o implementare rară în lumea streamerelor audiofile).
De menționat de asemenea că aparatul dispune de un DSP complex care poate fi aplicat cu configurație separată pe fiecare sursă în parte. De asemenea, DMP-A8 suportă nativ și serviciile de stocare de fișiere online: Google Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox, ori poate fi client pentru Jellyfin, Emby și Plex. De asemenea, am rămas impresionat că până la urmă avem sub mână un Android, ceea ce înseamnă că, pe lângă aplicațiile oficiale din store-ul de pe aparat, putem să instalăm orice aplicație de tip .apk dorim, Eversolo nu garantează însă buna funcționare a tuturor aplicațiilor, însă, se poate încerca, se pot instala și se pot utiliza.
Trecând peste particularități, despachetare și montare în rack, am vrut să verific mai întâi dacă perioada de rodaj a lui DMP-A8 este la fel de lungă ca în cazul fratelui sau mai mic. Acesta de pe urmă avea nevoie și de două săptămâni pentru a suna corect. În cazul DMP-A8 am apreciat că lucrurile nu mai stau atât de radical, acesta sunând bine de îndată ce l-am pus în sistem. Sursa de alimentare internă a DMP-A8 este diferită față de DMP-A6 și asta se simte imediat, nu mai este nevoie de niciun upgrade aici, DMP-A8 dispunând intern de sursă dublă de alimentare, liniară pentru partea analogică. După cum se știe, alimentarea este unul din cele mai importante aspecte în sunet, iar în cazul DMP-A8 upgrade-ul la acest capitol față de DMP-A6 se simte imediat.
Au urmat, bineînțeles, multe zile în care am petrecut o perioadă frumoasă alături de noul meu EverSolo. „Al meu” doar pentru o perioadă, dat fiind că urma să se reîntoarcă la bază. Am fost tentat vreodată pe toată această perioadă să îl păstrez? Da, cum să nu, chiar foarte tentat. De ce? Răspunsul este simplu: APLICAȚIA.
APLICAȚIA – CEA MAI TARE DIN PARCARE
Probabil că aplicația aceasta de la EverSolo, numită „EverSolo Controller”, ar avea nevoie de un review numai al ei și pot să îți spun de pe acum că elementul de „wow” din aparatele EverSolo este chiar această aplicație. Din punctul meu de vedere, văzându-le de aproape mai pe toate, pot să spun cu mâna pe inimă că aplicația EverSolo este cea mai grozavă dintre toate la ora actuală.
Probabil că dacă cineva ar „împrumuta” vreo 2-3 particularități din aplicația Roon și le-ar introduce în EverSolo Controller, cred că atunci aceasta de pe urmă ar deveni tanc, nu ar mai avea efectiv cum să fie bătută de nimic altceva. Aplicația EverSolo este de o ergonomie în utilizare și de o maturitate în dotări greu de egalat de alte aplicații de pe piață care sunt prezente de mult mai mulți ani decât EverSolo Controller.
După cum spuneam, printre cele mai bune este Roon, care nu este o aplicație a unui streamer per-se ci este o aplicație separată, un server de streaming audiofil cu propriul său client. Un alt concurent pentru EverSolo Controller este BluOS, aplicația care rulează pe streamerele din brandurile de sub umbrela NAD Electronics – NAD și Bluesound.
Aș putea spune că ani de zile preferata mea a fost BluOS și de aceea mult timp am preferat să folosesc streamere BluOS, aceasta însă nu a fost depășită decât de EverSolo Controller, care, chiar dacă este o aplicație mult mai tânără (are doar vreo 2 ani), pare mult mai completă și mai vie decât celelalte, depășindu-le cu mult, chinezii de la EverSolo lansând noi particularități lună de lună, perfectând aplicația constant, pe când Roon și BluOS au rămas relativ neschimbate de mulți ani.
Uite, spre exemplu, funcția care lipsește cu desăvârșire din celelalte de pe piață, însă la EverSolo face senzație, este funcția în care pe tableta sau pe telefonul tău poți clona ecranul streamerului, adică, ce se vede pe ecranul streamerului se vede pe telefon, ca o telecomanda touch de la distanță. Absolut genial și modern. Mai jos un screenshot cu ecranul telefonului care „mimează” streamerul:
Acesta a fost albumul pe care l-am ascultat cu precădere în timpul realizării acestei recenzii, este vorba de „Come Away With Me”, legendarul album al Norei Jones lansat în Februarie 2002 la Blue Note Records. Dacă vrei să afli mai multe despre acest disc, poți accesa articolul meu despre el aici. Mai jos, o imagine cu aplicația așa cum se vede pe telefon în mod normal fără să copieze ecranul streamerului:
De asemenea, aplicația este foarte atentă la detalii, spre exemplu, contrar cu alte aplicații sau playere, aceasta resetează funcția de repeat și shuffle atunci când pui pe play un album nou sau un playlist nou. Pe alte aplicații funcția rămâne activă, dacă ești pe shuffle, pe shuffle rămâi, pe EverSolo însă acest lucru este resetat și piesele curg în linie. De când visam la o astfel de atenție la detalii, de câte ori am ascultat din greșeală albume întregi în altă ordine decât cea corectă?
DMP-A8 CA DAC ȘI STREAMER
Prima configurație în care l-am introdus pe DMP-A8 în sistemul meu a fost atât ca DAC cât și ca streamer, lăsându-i acestuia ambele roluri. Am ascultat o perioadă lungă așa și am încercat mai multe configurații de cabluri și conexiuni la rețea.
Pot de pe acum să îți spun că conectat la amplificator atât cu RCA și XLR, cel mai bine sună pe XLR, având aici multe posibilități de configurare în meniul său, chestiuni care nu sunt disponibile pe alte aparate. Cu toate acestea îți recomand să testezi cu atenție ambele tipuri de conexiune în tandem cu sistemul tău, este vorba de match aici, posibil să ai un sistem pe care să meargă RCA mai bine. De remarcat este că în manual se specifică clar că DMP-A8 permite conectarea atât pe RCA cât și pe XLR în același timp, fiind unul din singurele DAC-uri care permite acest lucru, majoritatea specificând clar că trebuie optat doar pentru una din ieșirile analogice.
De asemenea, am descoperit în această etapă că la partea de conexiune de rețea este foarte sensibil, contând foarte mult ce tip de conexiune de rețea îi oferi. Cu siguranță nu îți recomand să îl conectezi pe DMP-A8 la rețea prin wi-fi, implementarea de ethernet fiind net superioară pe acest aparat. Aici am avut niște rezultate superbe în combinație cu noul iFi SilentPower iPurifier PRO despre care am scris o recenzie în amanunt, pe care te invit să o citești. Așadar, încearcă să folosești conexiunea ethernet și urmează ghidajele mele din recenzia menționată.
Cum se compară însă sursa de muzică de pe DMP-A8? Mă refer aici la streaming online: Spotify, Tidal, Qobuz etc. vs. streaming din rețea locală sau direct din memoria interna a DMP-A8. Ei bine, sunt clar diferențe și îți pot spune că topul „cum se aude cel mai bine” este acesta:
LOCUL 1 – fișiere locale stocate pe SSD ori USB
LOCUL 2 – streaming de fișiere din rețeaua locală (NAS, computer)
LOCUL 3 – streaming online QOBUZ sau TIDAL
LOCUL 4 – celelalte servicii de streaming online Spotify etc.
Așadar, ce putem concluziona din aceste teste? DMP-A8 ridică ștafeta foarte sus atunci când îi montam un SSD intern și îi servim fișiere locale, atunci strălucește din punct de vedere al sunetului. EverSolo DMP-A8 permite instalarea unui SSD intern de tip M.2 de până la 4TB. Aceasta este configurația pe care vrei să o ai dacă dorești să scoți „untul” din acest streamer/DAC combo.
Apropos de DAC-ul său, cum sună? Pot să îți spun că suna foarte bine. DAC-ul său nu este vreun R2R pricopsit sau cine știe ce configurație FPGA, este un dac „omenesc”, având la dispoziție două chip-uri flagship de la AKM – AK4499EX și AK4191EQ puse pe steroizi de o implementare grozavă de dual-femto-clocks de mare precizie care contribuie la reducerea jitter-ului.
Sunetul lui DMP-A8 m-a cucerit în perioada cât l-am avut în sistem și cel mai mult mi-a plăcut cum sună în combinație cu DAC-ul său, aparatul fiind gândit să funcționeze ca streamer și DAC împreună. Sunetul analogic care iese din DMP-A8 fiind unul precis, însă cu o semnătură caldă și dulce pe care o poți asculta ore în șir. DAC-ul din DMP-A8 este un pas uriaș față de cel din DMP-A6.
DMP-A8 CA STREAMER
Întrebarea următoare este cum s-a comportat DMP-A8 strict ca streamer, conectându-l la un DAC high-end. Ei bine, toate concluziile mele precedente de conectare la rețea, de fișiere locale vs. streaming online s-au menținut. Diferența au făcut-o, bineînțeles, cablurile digitale care au necesitat acomodare și matching.
Am încercat aici toate interfețele digitale: USB, coax, optic și I2S. Toate au sunat bine însă, de departe, cea care strălucește este interfața I2S, aceasta făcând diferență semnificativă față de DMP-A6 care nu dispune de interfață I2S.
Această interfață digitală este un game-changer cu adevărat, punând la dispoziție o conexiune digitală de mare transfer între streamer și DAC, permițând ca cele mai mari fișiere high-resolution să ajungă în DAC. Din punctul meu de vedere I2S este viitorul în transport digital iar, pe DMP-A8, acest lucru se simte imediat.
Așadar, DMP-A8 ca și streamer este o soluție superbă, însă doar în tandem cu fișierele locale și pe I2S, doar așa strălucește. Deci, cu siguranță strict ca streamer, în special din cauza interfeței I2S și a sursei de alimentare, DMP-A8 este un streamer mai bun decât DMP-A6. Dacă însă nu plănuiești să folosești I2S, atunci DMP-A6 poate fi în continuare o soluție dacă este folosit doar ca streamer.
SFATURI
Bun, acum că am ajuns la finalul articolului nostru, vreau să îi mulțumesc prietenului meu Val care a jucat un rol important în anumite idei și concluzii din acest articol, el fiind un posesor entuziasmat de DMP-A8, încă de când a fost lansat, ajutându-mă să îi înțeleg particularitățile și povestindu-mi experiența sa. Pe mai departe voi încerca să concluzionez răspunzând la cele doua întrebări pe care mi le-am auto-impus inițial.
CUM SE COMPARĂ DMP-A8 CU DMP-A6?
Culegând din experiențele mele de mai sus răspunsul, sumarizez și îți spun că diferențele dintre DMP-A6 și DMP-A8 sunt mari, acesta de pe urmă oferind un DAC de o calitate superioară și o sursă de alimentare grozavă, toate într-un pachet mai mare fizic. Așadar, pentru cine este A6 și pentru cine este A8? A6 este pentru cei care își încep drumul în audio, ori pentru un sistem secundar, fără pretenții high-end, acolo A6 ar străluci și ar fi suficient. Pe când, DMP-A8, este pentru utilizatorul avansat care a trecut de etapa de început în audio și dorește ceva mai mult și adoră aplicația aceasta minunată de la EverSolo, dorind să rămână în acest ecosistem. În acest caz DMP-A8 este mânușă.
FACE DMP-A8 PASUL CĂTRE HIGH-END?
Întrebarea aceasta este pentru noi audiofilii hardcore, cei cu sisteme high-end, care iubim în secret aplicația de la EverSolo și cochetăm cu întrebarea „este DMP-A8 suficient de high-end pentru sistemul meu?”. Răspunsul este da, însă doar cu un DAC extern, conectat pe I2S și în tandem cu fișiere locale – doar așa DMP-A8 sună cu adevărat high-end și poate intra în competiție cu streamerele dedicate de la 3D Lab sau Moon. Le poate bate pe acestea? Nu știu ce să zic, cred că este prea tânăr să poată face asta. Arată mai bine ca ele? Cu siguranță că da. DMP-A8 este în opinia mea poate cel mai arătos streamer de la ora actuală. Are o aplicație mai grozavă decât ele? Cu siguranță că da! Cea mai tare din parcare!
Concluzia generală în ceea ce privește EverSolo DMP-A8 se învârte foarte mult în jurul a ce buget ai și aspirații ai, cât ești dispus să investești într-un sistem audio ca bani și ca timp. EverSolo DMP-A8 te salvează de foarte mult timp, având sub o singură carcasă un DAC foarte bun și un streamer pe măsură, având o miriadă de funcții, asemenea unui swiss-army-knife, fiind grozav pentru audiofilul medium-level care nu vrea să își bată capul. În zona sa de preț opinia mea este că nu îl bate nimic la ora actuală, oferind cea mai decentă ccombinație streamer/DAC pe care am auzit-o.
Eu mă voi întoarce în universul meu high-end la streamerul meu high-end, însă îți fac o mărturisire – îmi va fi foarte dor de aplicația EverSolo Controller, cea mai bună dintre toate și, de asemenea, îmi va fi dor de cum arată acest aparat, poate cel mai frumos streamer în existență cu ale sale VU-Metre pe care le voi vedea foarte mult timp în imaginația mea.
Silviu TUDOR
An article written in my sweet spot,
and this is what I’ve heard.
Subscriu in tot ceea ce priveste acest articol! Un articol foarte bun, in care s-a subliniat tot ce era mai important ( si multe detalii pe langa ). Da, prin DAC extern DMP A-8 straluceste. L-am conectat prin I2S la un Gustard X30 (un DAC de 3K euro) si…. altceva. Dar, prin ultimul update de firmware, DMP A-8 a primit ce are numai noul A-10 si anume soft pentru calibrarea camerei de auditie. Asa ca voi incerca si DAC-ul intern + DSP prin iesirea analogica XLR.