Administreaza preferintele
Preferintele dumneavoastra au fost salvate

REVIEW AESTHETIX MIMAS – „UN ALL-IN-ONE HIGH-END”

.

Dragă cititorule, am aflat cu entuziasm că AVstore va deveni distribuitor în România al exclusivistului brand audio High-End american numit Aesthetix. Auzisem de ei de ceva vreme, dar nu avusesem niciodată ocazia să le încerc produsele. Renumele, legenda și exclusivitatea lor mă făceau foarte curios. Din gama lor mi-a atras atenția amplificatorul integrat numit „Mimas”, un hibrid și clasic și cu lămpi în același timp. De fapt, Mimas este un fel de High-End all-in-one, incluzând atât preamplificare și amplificare, cât și phono-stage și DAC. Foarte curios fiind de ce poate face un astfel de produs, am decis să îl primesc la teste și să scriu câteva cuvinte despre el.

.

DESPRE AESTHETIX

.

Înainte să îți spun ce impresie mi-a făcut Mimas, propun să îți desfășor povestea brand-ului Aesthetix și condițiile în care l-au creat pe Mimas. Bazele Aesthetix sunt puse de un împătimit al muzicii, dar și inginer în același timp, americanul Jim White, care ne povestește pe pagina web Aesthetix că mergea la concerte încă de la vârsta de 10 ani, că avea abonament la revista Stereophile încă de la 13 ani, chestiuni care l-au determinat să dezvolte adevărate obsesii pentru ascultatul de muzică, în special în ceea ce privește discurile de vinil, pe care dorea să le asculte în cele mai optime condiții. Deci, fără doar și poate, ca mulți dintre noi cei ce adorăm astfel de echipamente, Jim este și el bolnav de boala audiofiliei.

.

Definesc astfel și nișa în care se așază produsele Aesthetix și al lor Mimas. Trebuie, astfel, să trag o linie foarte clară încă de la început și să spun că Mimas nu este doar un amplificator integrat, ci este un produs 100% handmade, un produs de nișă, un produs care se adresează audiofililor, un produs de specialitate, un produs High-End.

.

Jim pornea producția Aesthetix din propriul său garaj, prima dată construind un phono-stage pe lămpi, pe care toți prietenii săi l-au adorat și l-au dorit mai apoi, așa a fost determinat să producă mai multe exemplare, ceea ce, în sine, pornea producția de echipamente Aesthetix. În ziua de astăzi Aesthetix este o companie importantă în nișa aceasta High-End, fabrica lor regăsindu-se în Moorpark, California – absolut toate produsele lor sunt construite 100% manual în Statele Unite. Îți las mai jos o imagine cu Jim White:

.

.

De fapt, melomanule, înainte să primesc pe Mimas, am citit despre istoria interesantă a Aesthetix și, citind povestea lui Jim White, mi-am adus aminte de propria mea poveste cu tâmplăria, felul în care m-am apucat și eu singur în șopronul din spatele curții să construiesc lucruri din lemn pentru mine, dar și de felul în care prietenii din jur au început să își dorească să realizez mai multe produse, așa se năștea și în cazul meu producția și liniile de produse pe care le realizez și astăzi handmade în micul meu atelier.

.

UNBOXING ȘI PRIMELE IMPRESII

.

Analizând exact acest aspect handmade, observ și la tâmplăria de specialitate și la produsele Aesthetix niște similitudini interesante. Ca și maker, recunosc imediat un produs handmade, iar atunci când scoți pe Mimas din cutie pentru prima dată, ai impresia imediat de ceva făcut „pe comandă”, nu este un amplificator așa cum sunt cele produse în masă, ci este un produs realizat manual, niște oameni au asamblat una câte una toate elementele sale, acest lucru simțindu-se imediat, Mimas fiind viu și interesant din acest punct de vedere, un fel de piesă de tip „statement”. Îți las mai jos o imagine de detaliu cu Mimas, calitatea fabricației este uimitoare:

.

.

Împachetarea Mimas se face în cutie dublă, pachetul fiind imens și Mimas fiind considerabil de greu, depășind 20 de kg. În cutie am regăsit un manual de utilizare stufos, foarte complet, în care se descrie cu lux de amănunte fiecare pas din configurarea și utilizarea sa. Vei regăsi în manual instrucțiuni inițiale complexe, care nu se regăsesc în cazul altor brand-uri, spre exemplu cum să îl plasezi, cum să îi permiți ventilare în jur, cât și informații importante despre rodaj. Manualul merge mai adânc decât ai putea crede, oferind inclusiv ghidaj despre cum să dezasamblezi picioarele cu care vine Mimas și cum să instalezi unele after-market. De asemenea, Mimas vine cu lămpile demontate, urmând o procedură concretă de montaj a acestora, așa cum este descrisă în manual:

.

.

Ca să îți faci o idee cât de complexă este abordarea Aesthetix în ceea ce privește utilizarea produselor lor, telecomanda cu care vine aparatul are propriul ei manual de utilizare, suportând nenumărate opțiuni de configurare și integrare.

.

.

Trecând la primele impresii despre Mimas, voi vorbi mai întâi despre modul unic în care acest amplificator se prezintă. Încep cu faptul că atunci când îl pornești, nu va porni imediat, ci aparatul se va pre-climatiza, afișând pe ecran:

.

.

După cca. 2 minute, aparatul va porni și va putea fi utilizat, cu toate că cei de la Aesthetix susțin că intră în parametri după foarte multe ore de funcționare, unii zic „câteva zile”, alții zic „o lună”, cert este că nu avem în față un amplificator oarecare care este bun de funcționare la 2-3 ore de la pornire, ci, dat fiind structura sa hibridă, este un aparat complex care are cu adevărat nevoie de încălzire și rodaj. Exemplarul pe care l-am avut la dispoziție era rodat, însă trebuie să menționez că cei de la Aesthetix recomandă în manual un rodaj de minim 400 de ore.

.

Trecând mai departe la ce am experimentat, primul lucru care m-a impresionat a fost ergonomia total diferită a modului în care operezi cu Mimas, dacă de la alte amplificatoare integrate suntem învățați în general cu două selectoare rotunde, una pentru input și una pentru volum, în cazul Mimas lucrurile stau cu totul diferit. Spre exemplu, volumul este operat prin apăsarea în stanga sau în dreapta display-ului, Mimas dispunând de o tehnologie ce utilizează un control de volum cu 88 pași de 1 dB realizat cu rezistoare cu folie metalică și toleranță 1%, similar cu cel folosit în modelul de top Calypso. Până și meniul de configurare al aparatului este diferit față de ce am văzut până acum, mi-a luat câteva minute bune să mă acomodez cu el și recunosc că am apelat la manualul de utilizare la un moment dat.

.

DETALII TEHNICE MIMAS

.

Cel mai important detaliu tehnic al Mimas stă în faptul că este un amplificator hibrid. Etajele de preamplificare ale Mimas folosesc fiecare câte o lampă 6DJ8 (6922) pe fiecare canal. La fel ca și în cazul modelului de top Aesthetix Calypso, semnalul de intrare nebalansat este transformat în balansat-diferențial. La interior putem observa de asemenea piese Roederstein și condensatoare Reliable Capacitor. Aesthetix depune un efort suplimentar în stadiul de producție pentru a roda cel putin 100 de ore înainte fiecare lampă în parte, dar și în a selecta lămpile potrivite cu amplificatorul respectiv, ceea ce dovedește calitatea unică a fiecărui aparat Aesthetix, fiecare fiind atent configurat și tunat din fabrică să sune așa cum și-au dorit americanii, fascinant!

.

.

Etajul de amplificare are o filosofie împrumutată de la amplificatorul de putere Atlas, acesta fiind realizat cu componente discrete, fără circuite integrate, fiind de tip AB. Etajul de amplificare final este realizat cu tranzistori bipolari și livrează per canal 150W în 8 ohmi sau 300W în 4 ohmi.

.

Partea de alimentare din interiorul Mimas este una din cele mai importante, în interiorul său existând nu mai puțin de șapte surse de curent separate, fiecare funcție a aparatului dispunând de o sursă de curent diferită. Ca și funcții speciale, Mimas dispune de Home Theater Bypass, funcție care permite ca Mimas să fie utilizat ca amplificator de putere într-un sistem de tip Home Cinema, această funcție putând fi invocată pe oricare din intrările analogice.

.

De remarcat este că Mimas este modular, putând fi comandat cu sau fără DAC, cu sau fără phono-stage, cu sau fără crossover analogic. În cazul meu am avut la dispoziție și DAC-ul său intern, despre care îți voi spune câteva cuvinte puțin mai târziu. De asemenea, tot modular este și amplificatorul de căști din Mimas. Cel de bază nu este unul de trecut cu vederea, având o putere de 0,3 W și fiind realizat cu circuite integrate. Opțional, Mimas poate fi echipat cu un amplificator de căști de 1 W @ 32 ohmi în clasa AB, realizat cu componente discrete.

.

Tot opțional poate fi comandată și o placă de extensie cu funcție de High-Pass crossover, un crossover hardware dedicat pentru cei ce doresc să trimită doar anumite frecvențe audio către subwooferele din sistem. Trebuie să spun: fascinante modulele opționale ale acestui amplificator integrat!

.

.

Pe spate Mimas dispune de o sumedenie de conexiuni, 5 intrări analogice atât nebalansate cât și balansate, ieșire către amplificator de putere, unde pot fi conectate fie subwoofere, fie un amplificator de putere separat. Interesant este că aceste ieșiri pre-out sunt disponibile și în format XLR. Tot pe spate observăm existența unui port serial pentru protocolul RS232, dar și prelungire IR, pentru un senzor infraroșu, cât și un trigger clasic pe mufă jack.

.

În partea stângă a părții din spate putem observa modulele suplimentare, cel DAC care oferă două intrări coaxiale, două optice și o intrare USB, iar în stânga sa modulul phono-stage care oferă conectivitate de împământare și două seturi de intrări (putem conecta două pick-up-uri).

.

MATCH SUPERB CU BOWERS & WILKINS

.

Acum că știi cum, unde și în ce condiții s-a născut Mimas, dar și ce îi poate pielea, întrebarea care stă pe buzele noastre este: „cum se aude?”. L-am testat pe Mimas în mai multe configurații, în mai multe împerecheri, valoarea sa, însă, s-a simțit imediat în tandem cu boxe Bowers & Wilkins. L-am testat atât cu seria 600, cât și cu seria 700, culminând cu seria 800 – cu toate s-a potrivit și s-a auzit ireproșabil! Bineînțeles că în cazul seriei B&W 600 e ca și cum ai pune un motor de Bugatti Veyron pe o caroserie de Volkswagen Golf, este just că se aude bine, dar nu pot spune că merită combinația din punct de vedere al diferenței prea mari de clasă dintre Bowers & Wilkins seria 600 și Aesthetix Mimas. Cu seria B&W 700 și 800, însă, Mimas a strălucit, a fost o potrivire imediată, un mariaj de zile mari bazat pe iubire.

.

.

.

Cel mai mult l-am ascultat pe Mimas alături de niște Bowers & Wilkins 805 D4 Signature, cu care s-a potrivit de minune, fiind o încântare să le aud împreună. Mimas le liniștește pe aceste 805 și le duce într-o zonă mai caldă datorită sunetului său de lampă, mai blând, mai laid-back. Este interesant însă că le dă în plus și o autoritate care apare la boxele B&W de raft doar în cazul unei amplificări serioase, cu amplificatoare de putere separate pe fiecare canal. Felul în care Aesthetix se potrivește cu Bowers & Wilkins, mi-a adus aminte de cum se potrivește Rotel cu B&W.

.

CUM ESTE DAC-UL DIN MIMAS?

.

O chestiune interesantă la Mimas este această posibilitate inedită de a-l customiza. Cum spuneam mai sus, amplificatorul de căști poate fi schimbat și upgradat, însă există și mai multe opțiuni de modularizare, în partea stângă spate putem observa două „sertare” care pot fi populate cu diverse module. Modulele disponibile sunt: un crossover analogic (pentru conectivitate subwoofere), un phono-stage și un DAC. Putem spune că această filosofie modulară seamană foarte mult cu cea de la sculele moderne NAD. Astfel, cum exemplarul meu de Mimas era dotat cu extra-opțiunea de DAC, am fost foarte curios să aflu cum este acest DAC, cât de calitativ este, ce nivel de rafinament are.

.

.

Placa DAC oferă o intrare USB, două optice Toslink și două Coaxiale RCA. Nota bene că nu avem port I2S sau AES/EBU. DAC-ul poate decoda până la 24 bit / 352.8KHz și DSD128 pe USB; până la 24 bit / 192 kHz și DSD64 pe SPDIF. DAC-ul este realizat cu condensatori Wima și toate funcțiile acestuia sunt complet separate din punct de vedere electric.

.

De auzit, însă, cum se aude? Se aude superb, se aude high-end. Comparând în general cu DAC-urile pe care le găsim integrate în aparate High-End, DAC-ul din Mimas se detașează fiindcă oferă un nivel de sunet superior, depășind cu brio variantele pe care le regăsim integrate în amplificatoare sau pre-amplificatoare la alte brand-uri. DAC-ul din Mimas are autoritate pe bas, are un rafinament aparte, are și magie. Sigur că un DAC separat poate să îți ofere nenumărate avantaje în ceea ce privește posibilitățile de match, de optimizare, însă, este interesantă și ideea de a avea totul într-o cutie pentru a scăpa de coșmarul cablurilor și al match-ului. Ideal așa ar fi, însă în practică, noi audiofilii cei mai pretențioși am descoperit că în componente separate există un plus de rafinament, chiar și cu prețul optimizării. Ei bine, DAC-ul din Mimas îmi schimbă puțin această concluzie, probabil că aș putea trăi cu el fără probleme, fiind suficient de rafinat. Va fi nevoie de un DAC extern de o calitate superioară ca să îl depășești pe acesta din Mimas. Well done, Aesthetix.

.

UN PONT AUDIOFIL

.

Inaugurez în acest review o nouă rubrică numită „Un pont audiofil”. Este important să îți mărturisesc că în spatele acestor review-uri este multă muncă de cercetare. Înainte să adun idei pertinente pe care să le includ în aceste review-uri, testez foarte multe scenarii, de multe ori mă organizez cu liste excel care conțin zeci de combinații de testare în ceea ce privește match-ul de distribuitoare de curent, cabluri de curent, cabluri interconnect, ce streamer să folosesc, ce sursă analogică, ce amplificator și ce boxe ș.a.m.d. A testa componente audio nu este o chestiune atât de simplă pe cât ai crede, nu este suficient ca un aparat să fie implantat în lanț și apoi să îți formezi niște concluzii, în acest fel concluziile ar fi greșite și nu ți-aș transmite ceva corect. O etapă pe care nu o includ în articolele mele, este cea de matching și acomodare, în care aclimatizez și potrivesc componenta care face obiectul review-ului cu sistemul meu, concluziile putând fi trase de abia după ce componenta este în stare optimă, potrivită corect cu sistemul meu, făcută să cânte corect. De abia apoi urmează bucuria ascultării și tragerea concluziilor. Am făcut această introducere pentru a putea să îți mărturisesc că pe acest drum al match-ului și potrivirii, descopăr foarte multe chestiuni interesante, chestiuni care, pe cât sunt de simple, pe atât sunt de importante. Astfel, de aici înainte, în review-urile mele vei descoperi și această rubrică în care o să îți povestesc ceva inedit descoperit în timp ce testam acel aparat. Sper să fie de folos pentru tine această informație.

Astfel, testându-l pe Mimas, am redescoperit importanța platformelor pe care stau aparatele. În cazul de față am observat cât de sensibil este Mimas la ceea ce este sub el. Am luat-o de la zero și l-am pus mai întâi direct pe podea, am o podea flexibilă de lemn, și am observat că Mimas se auzea foarte bine așa, însă cu o oarecare „murdărie” și „învălmășeală” pe medii. Am mers pe mai departe și l-am poziționat pe Mimas pe o platformă realizată de mine din lemn de fag, așa am observat că învălmășeala a dispărut, însă a hotărât să fugă împreună cu autoritatea basului. Am concluzionat că fagul nu îi face bine pentru că are un caracter blând, ceea ce nu îl complementează corect pe Mimas, acesta fiind și el deja blând. Am încercat și cu granit sub Mimas, cu plăci de 6 cm grosime, însă ca și în testele mele precedente cu granit sub componente, și de data aceasta granitul s-a comportat la fel: a luat viața din amplificator. Am încercat apoi diferite combinații, pe podea sau pe diferite platforme împreună cu picioare after-market de la Isoacoustics, Soundcare sau Pangea, însă nu am găsit cu niciunele dintre ele echilibrul. Uneori obțineam rafinament dar dispărea autoritatea, în alte dăți obțineam autoritate dar dispărea rafinamentul. Intrigat de cât de mult contează acest aspect, am împrumutat de la AVstore câteva rack-uri și platforme pentru a le testa, și, într-un final, m-am oprit la aceasta:

.

.

Se numește platformă amplificator Solidsteel HY, vine în două iterații în funcție de mărime HY-A și HY-B, este realizată din MDF finisat glossy piano-black superb, și, cel mai important de fapt, are în dotare niște spike-uri și contra-spike-uri din oțel foarte grele care fac o treabă excelentă pentru decuplare. Dintre toate platformele și soluțiile pe care le-am testat, Solidsteel HY a fost cea mai grozavă, o soluție neașteptat de bună, cu un raport calitate-preț la fel de grozav. Sunt sigur că mai există și alte platforme ca aceasta care pot rezolva problema, însă, concluzia și sfatul acestei rubrici: nu ignora pe ce stă amplificatorul tău integrat sau power-amp-ul tău, este o chestiune extraordinar de importantă, este uimitor cât de mult schimbă sunetul unui aparat!

.

SFATURI

Dă-i timp de rodaj: măcar 400 de ore.
Dă-i timp să se încălzească – măcar câteva ore bune până să îl asculți critic.
Ai grijă pe ce îl poziționezi, Mimas este foarte sensibil, sunetul său va fi foarte influențat de platforma, masa, comoda pe care îl așezi.
Sună mult mai bine pe XLR decât pe RCA în ceea ce privește conexiunea analogică.
Nu ocoli opțiunea de DAC intern, este rafinat, este bun.
Preampul Phono din Mimas, de asemenea disponibil ca extra-opțiune, este de asemenea foarte bun, nu îl ocoli.

.

CONCLUZIE

.

Mimas este o creatură specială, unică și rară – în zona aceasta îmi voi așeza concluziile. Mimas nu este pentru oricine, Mimas nu este pentru un entuziast Hi-Fi, ci Mimas este pentru un împătimit al sunetului, pentru aceia dintre noi care sunt atenți la fiecare micro-detaliu. Mimas este un fel de next-level în audiofilie. Mimas este acea mașină sport complet manuală pe care ți-o cumperi după ce o viață întreagă ai condus mașini mici confortabile cu cutie automată, sacrifici, astfel, confortul, dar faci toate acestea pentru plăcerea condusului.

.

Așa cum spuneam, Mimas este o creatură hibridă foarte specială, care reunește două filosofii de sunet diferite, cea a lămpilor, cu un sunet laid-back și cald, dar și pe cea a circuitelor clasice, care îl fac pe Mimas să fie autoritar exact atunci când trebuie. De asemenea, match-ul pe care îl face Mimas cu Bowers & Wilkins este un must try pentru cei care sunt fani B&W și sunt în căutare să le așeze pe acestea puțin mai bine. Știi cum este Mimas, cititorule? Este ca și cum te așezi comod pe un recliner de piele Alcantara și îți aprinzi un trabuc Montecristo No. 5 și tragi un fum – doar tu vei ști ce se întâmplă atunci în sufletul tău. Acesta este Mimas.

.

.

Silviu TUDOR

An article written in my sweet spot,

and this is what I’ve heard.

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post

Bowers & Wilkins lansează Zeppelin Pro

Related Posts