Sunt incantat de atat de multe lucruri ale acestui amplificator ca nici nu stiu cum sa incep. Sunt ca un copil mic care descopera pentru prima data un parc de distractii si nu stie in care carusel sa se urce mai intai. Dar cred ca logic ar fi sa incep cu cine e Pathos.
In 1994 un italian pe numele Gianni Borinato a gandit un nou tip de amplificator si a implicat inca doi prieteni in procesul de constructie. Au dezvoltat tehnologia InPoL (Inseguitore a Pompa Lineare = Linear Pump Tracker) pentru care Pathos detine un brevet global. Folosind aceasta tehnologie semnalul ajunge intai in etapa de preamplificare care are loc cu ajutorul unor lampi folosind un factor de amplificare cu valoarea 1 astfel incat semnalul este copiat exact cum e pastrand integritatea armonica a semnalului. Semnalul trece apoi prin niste bobine de inductie care maresc amperajul, oferind boxelor curentul necesar pentru a fi alimentate perfect. Dupa cum puteti observa este o tehnologie hibrida, dar in clasa A pentru a reduce distorsiunile de crossover. In cazul lui InPol2 Mk. 2 vorbim de 2 lampi ECC83 si 2 lampi ECC82 in etapa de preamplificare. Pathos nu foloseste nicio forma de feedback in tot procesul de amplificare. Asadar, tehnologia InPol se bazeaza mai mult pe livrarea de curent, lucru care face ca anumite boxe mai pretentioase precum ale mele Bowers & Wilkins sa cante mai bine.
Pathos a ales productia acestor amplificatoare intr-o zona a Italiei unde poate avea acces la toate componentele astfel incat productia este 100% locala (orasul Vicenza). Singurul lucru pe care îl importa este lemnul padouk care este de origine africana. Acest lemn e folosit in diferite elemente de design al amplificatoarelor si chiar in unele telecomenzi. Fabrica are departamente dedicate pentru lucrul cu lemnul sau metalul si daca ne uitam la designul produselor lor se poate observa ca sunt pasionati si de design nu doar de performanta. Am putea sa comparam Pathos cu producatorii italieni de masini sport unde capitolele design si performanta sunt la fel de importante.
Amplificatorul are o constructie exceptionala, avand exteriorul din aluminiu iar radioatoarele au forma logoului companiei care place ochiului foarte mult dar necesita un pic de atentie deoarece colturile radiatoarelor sunt ascutite si va puteti rani usor. Lemnul de padouk din fata completeaza designul elegant si are rolul de a sustine butonul de volum si lampile. Aleasi tip de lemn e folosit si pentru placa de la baza condensatorilor uriasi din spatele lampilor. Telecomenzile generatiilor anterioare de amplificatoare au fost facute folosind acelasi tip de lemn, iar acum sunt facute din aluminiu. Nu cred ca exagerez cand spun ca ar putea castiga concursuri de frumusete. Designul superb si calitatea materialelor ii confera o eleganta mai rar intalnita in lumea audiofila.
Volumul este bazat pe relee (resistor ladder network) oferind o tranzitie liniara, venind la pachet cu click-urile specifice acestui tip de control de volum. Pentru unii poate fi enervant, cum a fost si in cazul meu in primele zile de folosire dar m-am obisnuit. Faptul ca volumul e liniar a contat mai mult si am incercat sa ignor click-urile. Este imbracat in otel inoxidabil si se manevreaza rotindu-l intr-o directie si mentinandu-l in acea pozitie pana cand volumul ajunge la nivelul dorit. Suntem ajutati vizual de un afisaj led ce indica o valoare numerica reprezentand nivelul de volum. Valoarea coboara pana la 1 asadar volumul nu poate fi oprit complet folosind controlul de volum ci doar folosind butonul Mute de pe telecomanda. Tot ansamblul controlului de volum nu e ieftin si nu multi producatori folosesc astfel de solutii tocmai din motive de cost, dar cred ca nici nu se putea folosi altceva considerand nivelul de maiestrie cu care Pathos isi construieste produsele.
Avand un design complet balansat, in spate avem 2 intrari balansate (XLR), 4 intrari single ended si un set balansat (XLR) de pre-outs. Se poate opta pentru un modul de dac (HiDac Mk2) ce ofera porturi usb, optic si coaxial. Bornele sunt duplicate asa ca putem folosi cablarea dubla a boxelor (bi-wiring).
In interior avem doua surse, una dedicata preamplificarii si cealalta dedicata amplificarii. Acest sistem are si un nume: PHYSICS (Pathos Hybrid Stabilised Independent Current Supply). Prima sursa e una ce are nevoie de amperaj mic si e dedicata stadiului de preamplificare iar amplificarea foloseste o sursa in comutatie deoarece e nevoie de un amperaj mare la impedante mici. Cele doua surse sunt complet separate si izolate.
InPol2 ne ofera 45 de W in 8 ohm si 75 de W in 4 ohm in clasa A si se incalzeste atat de tare ca nu poti atinge amplificatorul mai mult de 3 secunde consecutive. In timpul verii un aer conditionat e obligatoriu iar pe timpul iernii caloriferul trebuie oprit si chiar nu glumesc cand scriu aceste cuvinte. Conform informatiilor primite de la Pathos, InPol2 Mk. 2 consuma 390W. La prima vedere ai spune ca nu e de ajunsa puterea oferita pentru boxe infometate dar sa nu uitam ca nu doar numarul de W conteaza ci si curentul. Aceste numere mici m-au ingrijorat si pe mine dar cum l-am asezat in sistem mi-am dat seama ca nu exista niciun motiv de ingrijorare alimentand B&W 702 S2 fara probleme datorita curentului disponibil. Numarul exact de amperi nu e cunoscut si Pathos nu doreste sa il divulge, si da i-am intrebat, primind raspunsul clasic: „Amplificatoarele noastre trebuie ascultate nu masurate”. Insert meme here: „All right then, keep your secrets”.
Transportul in apartament sau casa e o treaba de doua persoane si o platforma pentru ca e cam dificil de carat o cutie uriasa de 40 de Kg de catre o singura persoana. De mutat de pe platforma pe rackul Solid Steel am facut-o singur dar nu imi doresc sa mai repet acest lucru. Acest amplificator nu e pentru cei antisociali, preferand posesori cu prieteni care sar in ajutor.
Trecem la lucrurile cu adevarat interesante? Hai!
La momentul primirii avea 50 de ore de mers, nicidecum indeajuns pentru a-si face rodajul asa ca primele 2 saptamani au fost dedicate acestui proces si intradevar, dupa aceste doua saptamani s-a deschis. A trecut prin doua etape, una in care a sunat ok si alta in care a sunat dark. Dupa niste calcule rudimentare a rezultat ca ii trebuie 200 de ore pentru a atinge nivelul maxim de performanta.
Si totusi, in toata aceasta perioada de dinaintea rodajului si dupa, ceea ce e caracteristic lui nu a lipsit. Cred ca sunt norocos pentru ca s-a potrivit extrem de bine cu boxele si cred eu si cu Dave si asta intamplator fara a sti dinainte cum vor lucra impreuna. Zic asta pentru ca Dave nu ascunde nimic, iti da toate detaliile de care ai nevoie fara a suna digital doar ca in combinatie cu un amplificator mai analitic, precum Moon 340, poate fi un pic cam mult pentru unii oameni. Insa, cu InPol2 a facut casa buna pentru ca a luat acele detalii si le-a indulcit, aruncand un strat de smoothness peste inalte. Sa nu credeti ca spun ca detaliile au de suferit, nicidecum, doar ca sunt prezentate intr-un mod mai realist. Numai aceste caracteristici te pot relaxa si pregati sa asculti un album intreg dar InPol2 nu se opreste aici.
Vocile sunt redate fantastic cu foarte mult realism, avand prieteni care l-au ascultat zicand ca sunt cele mai frumoase voci pe care le-a auzit vreodata in sistemul meu. Si sunt total de acord. Ai putea pune acest lucru pe seama lampilor dar sa nu uitam ca vorbim aici de o tehnologie hibrida unde amplificarea foloseste componente solid state, asadar nu e tocmai „vina” lampilor. De la doamna Buika pana la Norah Jones, Allan Taylor, Chris Jones sau Johnny Hartman parul ridicat pe mana e garantat.
Si cum zona mediilor suna intr-un mare fel nu pot sa nu vorbesc despre instrumente cu corzi si clape care primesc o greutate in note, una care le confera realism. Din nou, revin la acest termen care devine cumva un laitmotiv al acestui amplificator. Concertele de pian sunt o adevarata placere si daca tot ne apropiem de muzica clasica nu stiu daca am auzit un amplificator mai impresionat pe acest gen de muzica. Acel curent oferit cred ca are ceva de spus cand o orchestra mare cere mult de la boxe. InPol2 are o capacitate de a reda orchestra fara efort, muzica curagand natural si lin. De la pasaje lente la pasaje rapide si cu dinamica mare, amplificatorul nu se impiedica deloc, ba chiar zici ca o joaca pentru el. Pana si o toba batuta cu timiditate in departare are o prezenta si o reprezentare impresionanta avand parte un control fantastic pe bas permitand notelor joase sa nu-si piarda din lungime si prezentare, coborand mai jos decat de obicei. Daca nu ai ascultat pana acum un amplificator care are control exceptional pe bas e cam greu sa intelegi ce inseamna o nota de bas prezentata perfect si inteleg daca aceste cuvinte nu au impact asupra unor cititori.
Insa, chiar daca curentul ne ajuta cu acest bas ne lipseste totusi punch-ul oferit de Moon 340. Dar prezentarea insa ma face sa uit de lipsa acestui punch pentru ca diferenta nu e uriasa, estimez eu ca fiind undeva la 20% mai putin rapid decat Moon 340. Este o cantitate neglijabila considerand cate alte lucruri ofera.
Si am ajuns la capitolul meu preferat, cel care m-a facut sa imi doresc reascultarea tuturor discurilor preferate, pentru ca aici exceleaza, capitol care conteaza mult pentru mine asa ca a lovit unde trebuie: imaginea.
Soc! Da, soc, pentru ca nu stiam ca acolo e acel flaut, nu stiam ca dincolo este acea muzicuta sau ca la distanta aceea este saxofonul. Cum e posibil sa imi schimbe complet perceptia despre muzica pe care o stiam foarte bine? Ei bine, asta a facut si tocmai din acest motiv imi va fi greu sa il returnez. Doar acest aspect ar fi pentru mine indeajuns sa imi schimb amplificatorul pentru ca ofera o alta dimensiune muzicii. Ajutat fiind de pozitionarea boxelor care genereaza holografia va imaginati ca am avut parte de un show pe cinste. Nici nu stiu ce album sau piesa sa va exemplific pentru a incerca sa va demonstrez ce aud pentru ca pe toate aud diferente mici sau mai mari. Cu ce sa incep? Cu faptul ca vocea lui Hillary Smith e mai in fata, langa mine de zici ca imi canta personal? Sau ca Aes Dana – Inks suna aproape reconfigurat cu o pozitionare a sunetelor excelenta ce te plimba in alt univers? Lista poate continua dar nu stiu cat de mult ar conta fara o experienta personala cu acest amplificator.
In toata aceasta perioada am tot incercat sa caut un cuvant sau cateva care sa descrie acest amplificator dar am esuat. Am vrut sa le explic unor prieteni ce face in sistem si nu am reusit pana cand l-am ascultat pe Kevin Deal vorbind despre el asa ca permiteti-mi sa-l parafrazez pentru ca el a gasit cuvintele potrivite. InPol2 electrifica aerul, pentru ca simti o energie aparte in aer in momentul in care canta. Te convinge imediat cu al lui realism si magia din scena si nu vrei sa te mai ridici de pe canapea. Va garantez ca odata pus in sistem veti lua toate albumele preferate la ascultat pentru ca veti descoperi ceva nou, probabil pentru a mia oara, daca schimbati aparate precum fac eu (fie ca vin la recenzie fie ca mi le procur pentru mine).
Initial am crezut ca motivul acestei performante este clasa A dar am inteles imediat ca tehnologia InPol e cea care reda cu asemenea realism muzica. In portofoliul celor de la Pathos se regasesc amplificatoare ce nu folosesc aceasta tehnologie si ma intreb cum ar putea acelea sa se ridice la nivelul unuia cu InPol. Probabil voi afla raspunsul la aceasta intrebare in viitorul apropiat. Kratos, la tine ma uit!
Concluzie
Mai trebuie sa spun? Hai ca spun! Iubesc acest amplificator. Nu pot sa neg ce impact a avut in viata mea de audiofil asa ca declar public. Tin acest secret de mai mult de 4 saptamani. Nu e perfect dar nimic nu e perfect pe lumea asta si ii pot „ierta” neajunsurile legate de punch-ul basului si caldura excesiva. Dar ma bucur de nenumarate alte lucruri: realism, smoothness, imagine fantastica, voci si instrumente redate exceptional si sa nu uitam de electrificarea aerului (hehe). Ma bucur, in acelasi timp, ca i-am gasit un partener bun lui Chord Dave.
Sistem
Fata de ultima mea recenzie sistemul a suferit niste modificari, in principal prin eliminarea streamer-ului si adaugarea unui CD Player Moon 260 DT si a unei colectii de CD-uri cu muzica preferata. CD Player-ul comunica cu Hugo M Scaler-ul de la Chord care transmite informația digitală supusă procesului de upsampling și a corectiei temporale către Chord Dave folosind doua cabluri BNC. Chord Dave transmite un semnal analogic single ended către amplificatorul InPol2 Mk.2 care la randul lui alimentează boxele Bowers & Wilkins 702 S2. MScalerul este alimentat cu o sursa liniara Keces P3. Cablurile interconnect, de boxe și jumperii sunt Charlin.
Muzica
Allan Taylor – Colour to the Moon
Ray Brown – Summer Wind
Metallica – Metallica
B. B. King – Deuces Wild
Sonar& David Torn – Tranceportation 1 &2
Hillary Smith – Everything Must Change
Houston Person – Person-ified
Teddy Edwards – Close Encounters
Aes Dana – Inks
Symbolico – Perceiving All
E-Mantra – Drifting
Ben Webster – Ben Webster For Lovers
Antimatter – A Profusion Of Thought
Ovoid – Life
Carlos Kleiber – Beethoven: Symphonies Nos. 5 & 7
Houston Person – Blue Velvet
Hadouk Quartet – Hadoukly Yours
Lang Lang – Rachmaninov: Piano Concerto No. 2
Foarte bun review. Pot sa spun ca am avut si eu ocazia sa ascult acest amplificator si intr-adevar iti transmite o puternica (unii o numesc magie) pentru ore lungi de ascultare fara nici un fel de obodeala. Iti vine sa te retragi la pensie si sa asculti muzica tot timpul