Sunt sigur ca mulți dintre voi sunteți familiari cu Monitor Audio, fiind un brand britanic prezent pe piața de 50 de ani, în 2022 serbând jumătate de secol de activitate. Cu aceasta ocazie au lansat o serie nouă Platinum care a ajuns în România în ianuarie a acestui an. Am fost invitat sa ascult în showroom modelul 100 3G și desigur am plecat de acolo cu dorinta de a le avea acasă pentru o auditie mai îndelungata așa ca iată-ne aici vorbind despre ele.
Seria nouă Platinum are 3 modele în format stereo denumite simplu 100, 200 și 300, în funcție de mărime. Modelul 100 sunt boxe de raft pe doua cai, modelul 200 sunt boxe de podea pe 3 cai cu 2 difuzoare de bas de 6 inch iar modelul 300 sunt boxe de podea pe 3 cai oferind de data aceasta 2 difuzoare de bas de 8 inch.
Monitor Audio a trecut prin multe iterații ale acestor difuzoare pentru a ajunge la noutățile acestor modele și dacă tot am menționat noutățile sa le și prezint. Avem de-a face cu un difuzor de înalte MPD III, un difuzor de medii-bas RDT III de 6 inch pe modelul 100, iar modelele 200 și 300 folosesc același difuzor RDT III atât pentru medii cat și pentru bas în diverse marimi: 4, 6 și 8 inch.
MPD se refera la micro-pleated diaphragm și este un difuzor de tip Air Motion Transformer iar acestei noi generatii i s-au oferit 20.000 de cicluri ridicand astfel răspunsul în frecvență la 60.000 de Hz, perfect pentru peștera lui Batman.
RDT se refera la rigid diaphragm technology și este un sandwich de straturi de C-CAM (ceramic-coated aluminium/magnesium), de spuma în centru și de straturi de carbon fibre skin pentru a reduce break-up-ul în spate.
Revenind la modelul 100 3G, este disponibil în culorile piano ebony, piano black laquer și satin white. Le prefer pe cele albe dar piano ebony e culoarea pe care as alege-o dacă cromatica casei era alta. Uite mai jos o fotografie cu aceasta culoare. Vrei sa îmi spui ca nu arată grozav?
Cum spuneam mai sus modelul 100 3G este pe doua cai, avand un tweeter MDP III, împrumutat de la modelul Concept 50 dar ajustat sa incapa într-un spațiu mai mic și un difuzor de medii și bas RDT III de 6 inch. Sensibilitatea e de doar 85 de decibeli dar situatia se echilbreaza printr-o impedanta de 4 ohmi și un raspuns ce pleaca de la 37 de Hz la -6 decibeli. Frecventa de crossover este 2850 Hz. Cantaresc destul de mult considerand ca sunt de raft, cantarul aratand valoarea de 15,2 Kg per bucata. Prețul este de pe masura materialelor și a tehnologiei, insemnand ca nu e unul chiar mic. Fiind obișnuit cu prețuri ceva mai mici din partea celor de la Monitor Audio, sunt ușor surprins și intrigat, modelul 100 3G din seria Platinum avand un pret de 3,5 ori mai mare decat același model din seria Gold (la momentul scrierii acestui articol). Considerand calitatea construcției, care este exceptionala, și tehnologia am putea sa justificam prețul. Monitor Audio nu a făcut rabat la materiale, orice atingi, de la boxe pana la accesorii, se simte premium. Chiar și instrumentul de strans difuzorul de inalte arata ca o bijuterie sau un obiect de colectie. Singura chestie care ma deranjeaza este ca au finisaj negru lucios și trebuie sa le sterg zilnic de praf, uneori chiar de mai multe ore pe zi, Bucurestiul fiind fără mila în ceea ce priveste acest aspect.
Instrumentul de “colectie” de care vorbeam are rolul de strângere a unui surub care trage difuzorul de înalte în incintă prin spate. Acest lucru face ca întregul ansamblu să fie sub tensiune și elimina problema slabirii tensiunii în timp.
SETUP
Sunetul pleacă dintr-un server ROON si ajunge la streamer-ul MOON MiND 2. Streamer-ul e legat la retea folosind ethernet, respectiv un cablu RJ45 Neotech 1008, iar cablul RJ45 este legat la un media converter prin care s-a realizat izolarea galvanică folosind cabluri optice (către alt media converter care preia internetul de la router). Streamer-ul comunica cu Hugo M Scaler-ul de la Chord care transmite informația digitală supusă procesului de upsampling și a corectiei temporale către Chord Dave folosind doua cabluri BNC. Chord Dave transmite un semnal analogic single ended către amplificatorul MOON 340i X care la randul lui alimentează boxele despre care vorbim astăzi. Toate componentele ce se alimentează cu voltaj mic sunt alimentate de surse liniare (media converter-ele, router-ul si M Scaler-ul). Cablurile interconnect, de boxe și jumperii sunt Charlin seria de mijloc.
SUNET
Cu trecerea timpului am realizat ca eu nu-mi doresc boxe de raft, motiv pentru care am renuntat la ele și astăzi dețin o pereche de Bowers & Wilkins 702 S2. Am ales boxe de podea pentru ca îmi doresc un sunet mare, care umple camera cu usurinta, un sunet care vine pe verticala, de jos pana sus, fără sa fie evident punctul de plecare și o separare mai buna atunci când lucrurile se aglomerează. 100 3G nu schimba aceste lucruri dar în limitele unei boxe de raft face lucruri cel puțin interesante.
Așezarea lor în camera nu a fost problematică, găsind repede poziționarea buna pentru o imagine corectă și o scena largă. De fapt, e foarte similară cu cea folosită pentru boxele mele Bowers, doar ca au necesitat cativa centimetri mai aproape de poziția de ascultare și un toe-in similar, adica mic (10-15 grade). Pe toata perioada ascultarilor au stat pe standuri Solidsteel SS Series Vintage. În prima etapa m-am lovit de o problema ce le-ar fi făcut de neascultat în camera mea: basul excesiv. Mutând cablurile din bornele LF în HF a rezolvat problema. De asemenea, am schimbat jumperii originali cu unii de la Charlin.
Mă surprinde ca diferenta de cantitate de bas este atât de mare între bornele HF și LF, așa că dacă ai o camera care are minusuri pe bas poți profita de bornele LF.
Considerand setarea lor în camera gata, am putut asculta critic și va pot spune ca au un sunet smooth, care nu deranjează în niciun fel, cu greutate pe alocuri și cu bas extrem de rotund, greu, cu o definitie extraordinara. Fix aceasta definiție a basului e cea care te face sa stai jos și să fii atent, pentru ca modul de prezentare e unul foarte plăcut, care nu implica problemele pe care le am pe Bowers în camera. Deși difuzorul de bas nu are aceasi viteza ca cele de pe Bowers, modul în care termina notele de bas este captivant, ele auzindu-se extrem de curat și ușor mai lung de cat sunt obișnuit creand astfel o senzatie de real, de muzica live. E o abordare diferită față de ce sunt obișnuit și de la boxe și de la căști și îmi place foarte mult. Asta nu înseamnă ca voi renunța la boxe rapide. Dar mi-ar plăcea sa pot alterna. La frecvențele joase problematice ale camerei aceste boxe răspund cu mai multă blândețe permițându-mi să ascult muzica fără sa strâng din dinți cum fac uneori la ale mele când se exagerează ceva în muzica pe la 125 de Hz. Adaugand și prezență ușor ridicată a mediilor în combinatie cu tweeterul smooth vocile suna grozav, cu greutate, simțind cum vin din corzile vocale, adica sunand natural. Acest lucru e în contrast cu modul de prezentare a vocilor de pe 702 S2 unde acea greutate naturala lipseste dar sunt adaugate detalii în zona ridicată a frecvențelor vocilor, adaugand astfel niște elemente de subtilitate, care lipsesc de pe 100 3G. Și dacă tot vorbim de lipsuri, nu pot sa nu remarc faptul ca boxele 100 3G nu prezinta acel sparkle pe înalte care îmi place mie. Simt ca extremă dreapta a răspunsului în frecvență e cumva rolled off, zona de prezență de la 10 KHz nu are intensitatea celei de pe Bowers sau alte boxe, de altfel. Acest aspect poate fi important sau nu, în funcție de preferințe. Unii nu suporta aceasta prezență pe Bowers așa ca boxele 100 3G vor fi numai bune pentru ei. De asemenea, aceste boxe sunt pentru cei care indragesc un bas mai prezent cu un decay mai mare pentru o prezentare mai live.
La capitolul imagine și scena stau foarte bine, acestea neoferind vreo dificultate în obținerea lor prin poziționare. Face față lejer boxelor mai mari din casa, 702 S2, chiar și pe piese complexe din punct de vedere a imaginii.
Ce nu au însa, este acel sunet mare despre care vorbeam la început, fiind conștient pe tot timpul audițiilor ca muzica vine dintr-un loc specific (în special pe axa verticala), neputand sa se piarda în camera așa cum fac alte boxe sau mai bine-zis, cele de podea. În comparație cu Bowers le lipsesc și micro detaliile pe care cele doua difuzoare speciale de pe 702 S2 (medii și înalte) le oferă. Nu le putem avea pe toate, nu?
Noul meu playlist de teste (~50 de piese) incepe cu jazzul lui Houston Person de pe albumul Close Encounters, Blue Velvet și Person-ified.
Pe aceste piese, unde tot ce am descris mai sus joacă un rol important, 100 3G a cântat cu naturalețe și usurinta. Acel bas dulce a făcut contrabasul sa fie aroma cea mai pregnantă din inghetata jazz iar pianul și saxofonul au timbrul foarte apropiat de realitate, oferind și acele extensii joase ale notelor, care se pierd uneori pe alte boxe sau sisteme. Luand în calcul faptul ca aceste albume au masterizari de note mari, am avut revelatia ca as putea lasă aceste boxe sa cante toata ziua pe jazz. Indiferent ce fac prin casa, ele sa cante non stop. Ba chiar radeam pe aceasta tema cu un amic care a venit sa le asculte spunand ca aceste boxe sunt numai bune de a fi amplasate într-un restaurant high class care reda muzica jazz pentru cei care isi servesc cina romantica. Cinelele nu suna metalic/agresiv ci sunt smooth, creand o atmosfera relaxanta. Per total o experienta foarte buna ascultând marii jazzului.
Pasesc timid către alte genuri muzicale cu George Duke, un fel de parinte a smooth jazz-ului, ascultand piese de pe albumul After Hours. Masterizarea și muzica de nota 10 mă fac sa apreciez iar acest difuzor de medii și bas cu a lui extensie și naturalețe. Chitara bas a lui Byron Miller pe piesa From Dusk to Dawn are greutate, textura și intregeste toata piesa prin prezența ei. Dacă ar fi sa o reduci, piesa și-ar pierde din magie așa ca boxele 100 3G știu sa pastreze magia acestui bas.
Improvizatia de tobe a lui Jim Keltner de pe albumul Sheffield Drive a devenit referință pentru mine când testez acuratețea redării tobelor și a cinelelor. Ei bine, 100 3G s-au descurcat bine și de aceasta data, tobele avand lovituri puternice cu senzații tari în canapea și piept, deși la capitolul viteza se putea mai bine. Pe o piesa de genul acesta, pe care o cunosc bine, pot sa îmi dau seama dacă cantitatea de bas e corecta și constat ca avem de-a face cu cativa decibeli în plus, ceea ce nu e neapărat un lucru rău dar dacă te încadrezi în categoria celor care cauta liniaritate pe bas atunci aceste boxe nu oferă asta. În plus, același test îl fac și cu Hey, You de la Pink Floyd unde intensitatea crescută între 50 și 125 de Hz strica piesa conferindu-i un aspect congestionat, infundat. Ei bine, acest lucru se intampla cu 100 3G. În rest, Hey You sună bine dar se poate observa aglomerația din zona 2:00-2:52 fiind în general o limitare a boxelor pe 2 cai. Desigur, nu spun ca toate boxele pe 2 cai au acest comportament, dar e ceva ce am observat de-a lungul timpului atunci când ascult muzica rock cu pasaje aglomerate.
Symbolico – The never ending game mi-a aratat extensia mare a acestor boxe atingand și 30 de Hz deși specificatiile ne arată 37 de Hz. Aici, imaginea imaculata și scena mare au permis jocului de sunete sa incante urechea ca pe sisteme mai scumpe. Sub basul din piesele psydub este, însa, piesa de rezistență și nu a lipsit deloc, chiar dacă nu s-a simțit ca un perete de bas datorită faptului ca sunt de raft. Însa, am dat din cap și din picior, semne ca m-a convis, reușind sa ma introducă în lumea Symbolico.
Vestita voce a doamnei Buika a rasunat cu toate nuanțele ei, mai ales zona de joase, făcând ascultarea albumului Mi nina Lola o deosebita plăcere. Toate acele detalii guturale specifice vocii ei te fac sa zici “asa da”. Desigur, Buika e un gust dobandit, dar dacă vocea ei te-a convins în trecut, ei bine, va straluci pe 100 3G. Boxele demonstrează încă o data capacitatea lor de a reda vocile într-un mod natural. 702 S2 nu are aceasta abilitate, preferand sa prezinte zona aceasta de medii în alt mod, cu mai puțină greutate dar cu niște rafinament în partea de top, scotand la iveala un strat ascuns pe 100 3G dar care nu are un impact la fel de mare. Castigi ceva și pierzi altceva.
As vrea sa comentez și ceva despre muzica rock, dar cum înregistrările de calitate sunt puține e dificil. Mă așteptam sa ma plang în legătură cu Metallica – Metallica (în varianta originală și remasterizata) dar a sunat mai decent pe părțile aglomerate decât mă așteptam, dar albume slab masterizate de la Klone, Antimatter, Haken, Katatonia, Lake of Tears, Leprous și alții ca ei (prog-metal) m-au făcut sa schimb muzica destul de repede, semn ca boxele penalizeaza înregistrările slabe. Dacă asculți multă muzică slab masterizata poate ar trebui sa cauti niște boxe mai iertatoare.
Muzica clasică a creat reale probleme cu aceste boxe, din păcate. Acel sunet mare, care umple camera, venind de la o orchestra intraga nu poate fi redat de 100 3G. Deși joasele au fost prezente senzația de sala și dinamica mare, au lipsit, iar pasajele aglomerate au avut de suferit într-o oarecare masura. Nu as recomanda aceste boxe pentru muzica clasică simfonică.
CONCLUZIE
100 3G sunt niște boxe reușite cu aspect premium/de lux și tehnologie interesantă venită de la modelul Concept 50 care integrează cele mai noi tehnologii dezvoltate de echipa lui Andrew Flatt. Sunt adresate iubitorilor unui sunet natural, muzical, cu accent pe redarea vocilor și instrumentelor naturale, cu un sunet smooth, ușor rolled off pe inalte, celor care nu au spațiu de boxe de podea sau nu au buget pentru modelele 200 sau 300. Au cateva dezavantaje, în special redarea muzicii clasice dar acest lucru nu e o problema pentru toata lumea. Boxele din seria Platinum 3G nu prea se găsesc pe stoc nicăieri în lume conform spuselor celor de la Monitor Audio pentru ca nu fac față comenzilor în situația în care nu exista nicio recenzie publicată.
Exista multă competiție în zona aceasta de preț așa că alegerile pe care le poti face sunt multe, însă merită trecute pe lista scurta și ascultate.
MUZICA
Teddy Edwards / Houston Person – I Don’t Stand a Ghost of a Chance With You
Teddy Edwards / Houston Person – Blue and Sentimental
Houston Person – Everything I Have Is Yours
Houston Person / Kenny Washington / Ray Drummond / Richard Wyands – There’s a Small Hotel
Chris Jones – Darlin’ Cory
Allan Taylor – A House by the River
Allan Taylor – A Road Too Long
Epi K. Paradox – Living in This World Without You
George Duke – From Dusk to Dawn
Fourplay – Chant
Ana Popovic – Slow Dance
James Newton Howard – Slippin’ Away II
Jim Keltner – Drum Improv
John Van Der Veer – 9/11
Fleetwood Mac – Go Insane (live, 1997)
Pink Floyd – Hey, you
Buika – Ay de Mi Primavera
E‐Mantra – Frozen Visions
Symbolico – The Never Ending Game
Shpongle – Shpongle Falls
Yosi Horikawa – Bump
Röyksopp – Oh, Lover
Halsey – Without Me
Marian Hill – Differently
Philthy Rich – East Side Niggas
Famous Dex – Japan
Logic – 44 More
Migos – Notice Me
Via Dacă – Dincolo De Zori
Via Dacă – Leru‐I Ler
P!nk – Try
P!nk – What About Us
Sade – Smooth Operator
Sade – Your Love Is King
Sade – Hang on to Your Love
Monique Pagé / Régis Rousseau – Seven Last Words of Christ: Introduction
Håkon Kornstad – A vucchella
Benni Chawes / Malene Mortensen – Peel Me a Grape
Awa Ly – La Vie en rose
Rony Verbiest – Stardust
Benni Chawes – Confessions of a Crime