M-am tot gandit zilele acestea cum sa abordez articolul despre noua serie Gold 6G de la Monitor Audio… Vorbim despre o serie foarte populara a unui producator la fel de titrat si sunt multe de spus, din mai multe unghiuri, si sunt destule intrebari la care imi doresc sa raspund din perspectiva proprie si fara sa am pretentia ca detin adevarul absolut, doar vreau sa expun o experienta personala in maniera caracteristica.
In primul rand, mai este seria Gold acea serie care este cumva esenta intrarii in zona hi-end? Mai are acel “je ne sais quois” care a facut-o atat de placuta si iubita timp de peste doua decenii de cand a aparut prima data, in 1998? Mai e seria Gold atat de potrivita cu electronicele Simaudio? In alta ordine de idei, e mai potrivita achizitia unei perechi de top din gama Gold gen modelul 500 sau a unei perechi de stand din seria superioara Platinum, adica Platinum 100 3G?
Cand am inceput calatoria audiofila, printre reperele de atunci din primii ani a fost si seria Gold. La vremea aceea abia era in productie generatia cu numarul 2, seria Platinum inca nu exista in catalogul MA, importatorii erau baietii de la Real Acustic, iar pentru mine bugetul pentru un floorstander din seria Gold era de neconceput pe atunci. Asta insa nu m-a impiedicat sa visez… pentru mine atunci visele erau scumpe dar putine in materie de boxe: niste 805 de la B&W si niste Gold de podea de la Monitor Audio. Mai mult nu indrazneam sa visez si nici nu ma gandeam ca peste ceva ani voi avea ocazia sa fac un review seriei Gold si in acelasi timp sa detin un model superior lui 805 din seria 800 de la B&W. Cu cat se schimba lucrurile…
La vreo un an sau doi dupa ce salivasem efectiv pe langa showroomul Real Acustic dupa chestii gen Gold dar a trebuit sa ma multumesc cu ce puteam obtine de bugetul meu adica niste Wharfedale Diamond, treaba se mai legase si la mine si ajunsesem pe filiera Audioconcept si printre alte scule detineam si un Moon i-3 (echivalentul sau stramosul lui 340i din generatia curenta). Din pura curiozitate si pentru faptul ca Radu de la Real Acustic se aratase nemultumit de cum putea pilota Gold-urile de podea cu ce avea el la dispozitie ca electronice, m-am infatisat intr-o buna zi la ei la usa showroomului cu i-3-ul la subbrat… cu ceva zile in urma tocmai ce incropisem cu Radu un setup cu cdplayer Xindak si integrat hibrid Xindak cu niste Monitor Audio Bronze de raft, o combinatie extraordionara pentru un pret total de pana in 1000 de euro, ce mai, un deliciu pentru banii aia! Din pacate pentru Gold era nevoie de mai mult… asadar l-am pus pe Moon i-3 al meu pe – cred ca Gold 300 – oricum, niste Gold de podea din seria de atunci, cele cu care Radu se tot luptase sa le faca sa sune de ceva timp, si dupa primele acorduri – cred ca era ceva de pe albumul Dianei Krall “From this moment on”, la vremea aceea un album destul de fresh – deci dupa primele acorduri am ramas amandoi cu gura cascata: cam asta era ce lipsea seriei Gold sa cante, acest mic Moon i-3. Totul prindea contur, forta de expresie, textura, omogenitate, muzica incepea sa sune a muzica, era o placere sa le asculti! Ca o paranteza, i-3-ul asta a fost plimbat de mine prin multe locuri, si folosit fie ca integrat fie ca final in situatiile cand exista un preamp mai serios, si absolut de fiecare data a lasat audienta cu gura cascata! Cum adica, piticania asta putea suna atat de bine?! Atat de transparent, dinamic, rafinat si energetic? Se pare ca da! Dar asta e o alta discutie pe care o voi dezvolta intr-un articol dedicat Simaudio…
Fast forward in zilele curente si pot spune ca da, cu cat se schimba lucrurile cu atat ele raman la fel… Monitor Audio, si mai ales seria Gold, par sa se bucure nespus cand la “comada” lor se afla niste electronice de la Simaudio. Din incercarile din ultima vreme pare ca acest aspect nu s-a schimbat, si e o certa potrivire intre ce fac canadienii pe de o parte si ce fac britanicii pe de alta.
Dar sa intram mai bine in “paine”… sa dezvoltam subiectul principal… si sa eliminam sau macar sa atenuam suspansul… pai cum suna, dom’ne, Gold 500 astea noi, ha?!
Pai cum sa sune, bine! Chiar foarte bine! (asta ar fi raspunsul simplu, dar stiu ca el nu e de ajuns)
Poate mai nimerit ar fi sa incep cu ceea ce nu sunt aceste boxe… da, nu sunt cele mai rapide, cele mai rezolute, sau cele mai transparente boxe auzite de mine… nici seria de acum doua decenii nu era asa… insa… the more things change… the more they stay the same… odata ce le lasi sa cante, ore, zile, saptamani, realizezi de fapt ca desi nu sunt vreo referinta in materie de cutare sau cutare atribut audiofil, alte trasaturi se numara printer calitatile lor… o foarte buna coerenta data cu siguranta de fazarea, imperecherea si integrarea corecta a difuzoarelor si filtrelor, o excelenta lipsa de coloratie de cutie pentru gama de pret, o buna extensie in frecventa, atat in sus cat si in jos, un balans tonal de invidiat, o rezolutie deloc de neglijat, as zice iarasi foarte buna pentru zona lor de pret, un soundstage absolut urias care cred ca va face deliciul celor care apreciaza sau urmaresc cu deosebire asa ceva, si mai presus de toate un caracter pur si simplu prietenos (vorba lui Lucian J), care cred eu ca se va mula pe absolut orice gen muzical si mai ales pe majoritatea audifililor daca sunt in cautare de ceva similar ca pret. Nu prea vad cine ar fi deranjat de prestatia acestor Gold 500 la modul real, daca punem lucrurile in context si nu comparam cu chestii din alte nivele de performanta…
Pianul este bine redat, fara sa fie excesiv de detaliat, contrabasul este delicios, basul rotunjor al seriei Gold vad ca s-a pastrat intact. Corzile suna aerisit si convingator, instrumentele de suflat energic dar niciodata agresiv, percutia este solida, cu mult corp si prezenta fara sa fie insa prea in your face. Vocile, sunt pline de substanta si mai degraba catifelate decat neaparat rezolute sau upfront. E adevarat, boxele fiind noi, in primele cateva zile exact zona de voci a fost un pic penalizata, dar dupa un proces natural de burn-in acest aspect s-a rezolvat, usorul edginess din zona medie s-a evaporat si totul a ramas fluid si relaxat. Cand am avut acasa modelul 100 din seria Gold precedent, 5G, i-am criticat un pic usoara lipsa de viteza, sau mai pe romaneste moliciunea… chiar daca noua serie nu a devenit vreun Ferrari al boxelor totusi pot aprecia ca lucrurile s-au mai imbunatatit aici, chiar substantial. O alta chestie care ma mai pusese pe ganduri la 5G desi dadea bine uneori, poate prea bine, era usoara inclinatie spre dulceata… si aici lucrurile au virat spre normal, noua seria imi pare mai neutra tonal si timbral si mai coerenta. Schimbarile – desi notabile – nu fac noua serie mai putin Gold decat cea veche, daca putem spune asa, adica daca iti placea sunetul seriei vechi, cred ca te vei bucura in continuare de soundul seriei noi, cu beneficiile de neutralitate si viteza adaugate. The more things change…
Gold 500 canta cu convingere orice gen muzical, fara favoritisme si fara biasuri, sunetul este articulat, corpolent si suficent de rafinat ca sa realizezi ca nu mai esti deloc in zona entry-level. Dar!
Acum ajungem si in zona de dar! Era inevitabil!
Intamplator sau nu, cam inainte cu vreo 2 luni ca aceste Gold 500 6G in finisajul superb Macassar Wood sa intre pe usa, probabil printre primele desigilate din seria asta din Romania, pe la mine prin casa au trecut si niste Platinum 100 din seria actuala 3G, deci niste boxe de stand.
Pentru PL100 am avut la dispozitie ca surse Moon 680d si 390, ca amplificari Naim nait 5si, Moon 340i si 761. Pentru Gold 500 6G am avut Rotel RAS5000, Moon 680d si 681, Moon 340i si 641, si, in plus, si alimentarea externa pentru cele doua dac-uri Moon, anume 820s, deci ceva mai multa “bogatie”. Cablarea, ca de obicei, un mix majoritar Roboli cu ceva Chord Company.
Simt cum se naste o intrebare, pe care de altfel sunt convins ca multi audifili si-au pus-o la un moment dat in evolutia lor: ce sa achizitionez, ce e mai nimerit, boxa de top din seria inferioara sau boxa mica din seria superioara?
Nu e un raspuns simplu si nici nu vreau sa decretez eu vreo teorema, axioma sau mai stiu eu ce adevar fundamental pe subiect… pot doar sa descriu ce am auzit eu, in contextul camerei mele, una de dimensiuni medii, cu boxele plasate pe peretele lung si ascultate ceva mai nearfield.
In primul rand trebuie sa subliniez ceea ce am spus deja cumva in alte forme si mai sus: mie imi pare ca Monitor Audio chiar au nevoie de ceva de genul Moon ca sa sune cum trebuie, adica muzical, coerent, mare, cu “de toate”. Rotel RAS5000 de exemplu cu Gold 500 nu a mai parut atat de omogen si nimerit cum a fost cu ale mele B&W 803 D3. Pur si simplu era un sunet distant, care nu ma implica suficient. Nu era nimic rau la modul real dar nici nu era cu vino’ncoa. Cam acelasi lucru l-as putea spune si de imperecherea lui Naim nait 5si cu Platinum 100. Sunet mic, fara nerv, fara timing, nu am recunoscut soundul Naim mai deloc, si chiar daca 5si este sub nivelul lui platinum 100, totusi el a prestat mult mai ok cu ale mele 803. Cumva shortcomings-urile sale erau mai evidente pe Platinum 100 desi 803 sunt clar mai transparente. Asta arata ca potrivirea aia dintre componente nu e chiar asa un lucru teoretic si ea exista, functioneaza – cand e cazul – si poate ridica nivelul intregului peste ceea ce am crede despre fiecare din componente sau il poate diminua daca nu avem sinergie.
De fapt Platinum 100 nu au parut sa se deschida suficient decat dupa ce am cuplat la ele un final mai zdravan, adica Moon 761, atunci da, se putea asculta cu multa confidenta ca nu mai avem acel feeling de boxed-in tipic majoritatii bookshelf-urilor, daca nu sunt precedate de ceea ce le trebuie, cu adevarat. Sunetul nu mai era mic, chinuit, legat de boxe, ci zburda liber in afara delimitarilor fizice ale incintelor propriuzise, si, in plus, si din punct de vedere tonal totul era mai aerisit si mai corect.
Din perspectiva asta, toate atributele superioare ale lui Platinum 100 fata de Gold 500, adica o rezolutie crescuta, o viteza ceva mai buna, o mai buna separatie mai ales pe aglomerari, se pot “poticni” in ideea ca – din pacate – pentru un sunet mare si open in sensul bun, le cam trebuie ceva “juice” ca sa cante cu adevarat. In schimb Gold 500 au putut fi foarte bine pilotate si de 340i si de 641. In functie de preferinte sau mood, si unul si altul pot fi o solutie foarte potrivita pentru Gold 500. 340i este mai nervos, mai carnos, mai dynamic si mai punchy, mai potrivit pe rock si metale, 641 este mai rafinat, mai rezolut, mai transparent si mai corect timbral, dar ceva mai moale, mai laid-back. Pentru unii, avand in vedere caracterul neinvaziv si prietenos al Gold-urilor, ar putea fi totusi prea laidback, ma gandesc. Eu insa am fost vrajit de dubla Moon North 681/641 pe Gold 500. Am simtit o foarte buna conlucrare acolo chiar daca pe anumite chestii as fi vrut ceva mai mult nerv (asta se rezolva inlocuind 641 cu 340i, dar se pierdea un pic din magia rafinata care exista cu 641). Asadar Gold 500 6G pot diferentia cu usurinta intre aceste doua integrate, si pot decela iarasi cu usurinta intre dac-urile 680d si 681, cu sau fara sursa liniara externa 820s (care intre noi fie vorba ridica cele doua streaming-dac-uri destul de mult, dar asta este iarasi un subiect pentru un topic dedicat). In functie de gusturi, experienta anterioara, genuri muzicale preferate, cu un setup Moon cred ca se poate scoate ce e mai bun din aceste boxe, sunt convins de asta. Deci chiar daca sunt ceva mai putin pretentioase decat Platinum 100, totusi un frontend la nivelul lor sau chiar peste, mai ales pe partea de sursa, de la un producator de calibrul canadienilor de la Simaudio, in viziunea mea cel putin, pare ca este necesar, lucru cumva confirmat si de Lucian prin testele lor din showroom. The more things change… J
Nu am atacat deliberat subiectul constructie sau finisaje… detalii despre driverele folosite se gasesc prea usor pe net la ora actuala, chiar site-ul producatorului este suficient de explicit in aceasta directie. Dupa cum am zis, perechea Gold 500 pe care am avut-o in casa timp de vreo 4-5 saptamani a avut finishul pe Macassar, un fel de lemn sintetic care personal a fost greu de deosebit de cel natural, si care a fost o reala incantare in contrast cu drivele de medii si bas de culoare alba. Ce m-a mai impresionat placut la Gold 500 a fost executia picioarelor si a spike-urilor, insa mare atentie daca aveti podea sensibila, 500 sunt grele si vor lasa urme fara contraspike-uri! Mai putin impresionat am fost de calitatea bornelor pt cablul de boxe, sincer ma asteptam la mai mult la zona asta de pret. In rest, impachetarea solida, si constructia la fel, boxele sunt destul de impunatoare, de o inaltime apreciabila, iar ca bonus rigidizarea poate fi controlata din timp in timp prin strangerea unor suruburi inbus de pe spate care efectiv “tin” driverele in place dar si au parte active la soliditatea structural. Efectul este garantat, in special pe zona de joase!
Un mare plus pentru faptul ca au totusi un volum si o dimensiune solida, plus cate doua drivere de bas dedicate deloc mici, le fac superioare pe material video fata de mai micile surate 100 din seria Platinum, fie ele concerte dar mai ales filme de actiune/SF sau cu multe efecte sonore.
As recomanda aceasta pereche cuiva care e in cautare de boxe in zona asta de pret? Cu siguranta si cu multa caldura! Dar, neuitand sa specific ca vor cere mai mult ca sigur si niste companioane pe masura sau chiar peste. Mie combinatia Moon/Monitor Audio imi pare una castigatoare si as paria oricand pe ea, fara ezitare, daca ar trebui sa alcatuiesc rapid un setup cu un buget dat, fara prea mult timp de incercari. Avand in vedere cate echipamente am tot frecat pe acasa, cunoscuti sau diverse showroomuri de-a lungul a doua decenii, nu e putin lucru un astfel de statement, zic eu.
Noile Gold 500 mi-au placut si m-au impresionat pozitiv. Nu vor ramane la mine din simplul motiv ca seria 800 de la B&W este superioara din mai multe puncte de vedere, insa daca ar fi sa o iau de la zero, Gold 500 ar fi cu siguranta in topul listei de cautari pentru zona lor de pret. Faptul ca gama cuprinde doua perechi de bookshelfuri din care unul chiar pe 3 cai (50 si 100), plus doua floorstandere (300 si 500) plus o boxa de perete (on-wall) si un centru dedicat (C250), este iarasi un plus, versatilitatea unei serii cred ca poate contribui decisiv la impunerea ei pe piata iar manufactura in RPC nu cred ca mai e un impediment pentru nimeni in zilele noastre, mai ales atat timp cat nici macar seria Platinum nu este fabricata in UK, si nici rivalul principal de la B&W seria 700 S3.