Dintre numeroasele inovații reale pe care KEF le-a pionierat, probabil că cea mai mare dintre ele este ansamblul de difuzoare punctuale Uni-Q®, cu claritatea acustică remarcabilă și dispersia în afara axei. Cu peste 20 de ani de inovare și dezvoltare continuă, seria de drivere Uni-Q® atinge un nivel de calitate a sunetului într-o zonă largă pur și simplu nerealizată de difuzoare convenționale.
Cu sistemul Uni-Q®, sunetul vine atât de natural, încât pare că muzicienii sau actorii sunt de fapt acolo în fața dvs. Indiferent dacă vă aflați în centrul camerei sau pe o parte, înregistrările sună neobisnuit de real și complet convingătoare. Uni-Q® realizează acest lucru deoarece spre deosebire de difuzoarele convenționale, sunetul care este esential pentru experiența vine din același punct din spațiu și este produs într-un mod controlat și continuu pe întreaga gamă audio.
Este bine cunoscut de mulți ani în industria audio că una dintre formele ideale pentru un difuzor este “sursa punctuala” – unde tot sunetul este radiat din același punct din spațiu. Pentru a face acest lucru, unitățile de antrenare (de exemplu unitățile de bas și de înalte într-un sistem bidirecțional) trebuie montate astfel încât centrele lor acustice să fie în același loc. Problema în acest sens a fost dimensiunea fizică a unității înalte, care a împiedicat montarea ei în centrul unitatii de bas. Diferite forme de unități coaxiale au apărut acolo unde tweeterul a fost montat fie în fața, fie în spatele centrului acustic al basului, dar acestea s-au dovedit a aduce dezavantaje semnificative. Cheia pentru invenția Uni-Q a fost sosirea pe piață a unui nou material magnetic denumit Neodymium-Iron-Boron, care are de zece ori puterea magnetică a unui magnet conventional din ferit. Acest material a permis unei unități înalte de înaltă sensibilitate să fie suficient de mică pentru a se încadra în diametrul bobinei vocii unei unități de bas tipica și astfel să fie plasat exact în punctul unde sursele acustice coincid.
Cu centrele acustice din același punct din spațiu, ieșirile acustice ale unităților bas și treble sunt “aliniate în timp” în toate direcțiile, permițând designer-ului să realizeze o integrare perfectă între unitățile nu doar pe o axă, ca și situația verticală separate, dar și în toate direcțiile. Primul avantaj al Uni-Q este, prin urmare, lipsa modelului de interferență verticală a unităților separate de bas și treble, care limitează regiunea de ieșire de sunet de înaltă calitate la numai +/- 10 grade deasupra și dedesubtul axei principale. Același efect nu limitează numai zona de ascultare verticală, ci produce și o scădere a puterii totale de ieșire din zona de trecere a basului / treptelor, cauzând o distorsiune a energiei reverberante în camera de ascultare. În sistemele Uni-Q acest efect este complet eliminat.
Al doilea avantaj al Uni-Q este ceea ce numim “directivitate potrivită”. Cu unitatea de înalte montată în centrul conului basului, directivitatea acestuia (răspândirea sunetului departe de axa principală) este guvernată de unghiul conului, care determină în mare măsură și directivitatea basistului. Prin urmare, prin montarea simultană a celor două unități, directivitatea unității de înalte este ajustată pentru a fi practic aceeași cu cea a basistului. Pe măsură ce un ascultător se îndepărtează de axa principală, ieșirea unității treble scade cu aproximativ aceeași viteză precum cea a basului, îmbunătățind astfel uniformitatea echilibrului tonal în zona de ascultare și îmbunătățind imaginea stereo în afara axei . În consecință, ascultătorul nu este limitat la un “sweet spot” central, ca la difuzoarele convenționale. Desigur, același lucru se întâmplă și în planul vertical, astfel încât energia reverberantă din sala de ascultare să mențină un echilibru echilibrat, adăugând o atmosferă realistă sunetului fără a introduce colorări tonale. Directivitatea este adesea menționată în termeni de inginerie drept “Q”, iar “Unificarea” lui “Q” dă naștere numelui “Uni-Q”.
Din perspectiva unui ascultător, combinarea direcțiunii potrivite și alinierea exactă a timpului în toate direcțiile oferă imagini stereo îmbunătățite semnificativ pe o arie largă de ascultare, realismul căruia este îmbunătățit de echilibrul uniform al energiei reverberante din sala de audiție.
**Articol preluat de pe kef.com KEF.