Draga cititorule, daca te-as invita la o auditie dar nu ai putea vedea ce DAC reda muzica si te-as intreba la sfarsit in ce an banuiesti ca e lansat DAC-ul ascultat cu siguranta nu ai ghici anul. Asta pentru ca Dave, nou meu prieten, e lansat in 2015 si inca impresioneaza si va impresiona si in anii ce urmeaza. Vezi tu, eu ma cunosc cu Dave, asa, din vedere. Ne-am salutat cand ne-am vazut dar nu am stat niciodata la o bere, sa ne cunoastem mai bine. Dupa multa muzica (si bere) nu numai ca ne cunoastem dar ne-am imprietenit.
Parerea mea e ca cineva care a pus Dave pe lista scurta de cumparaturi construieste un sistem serios. In acest sistem vorbim de echipamente auxiliare care aduc imbunatatiri de ordinul 1-5%. Intr-un astfel de sistem, rezolut cum vreau eu sa ii zic, asemenea imbunatatiri se simt. In spiritul acestei pareri Dave nu a venit singurel la recenzie ci a venit cu o sumedenie de cabluri, pentru ca realizam un sistem serios, nu-i asa? Voi povesti despre ele putin mai tarziu, dar e important de mentionat de unde plecam si cam la ce nivel gandesc eu ca trebuie sa fie un sistem care contine Dave.
Designul este polarizant. Cred ca sunt doua tabere distribuite in mod egal: unii considera ca designul este futuristic si atractiv iar ceilalti considera ca este ciudat si impractic. Parerea mea e ca nu e nici urat dar nici nu castiga castiga concursuri de frumusete. Dar fiind de dimensiuni relativ mici are totusi o amprenta mai mica decat alte DAC-uri. Ceea ce nu e un lucru rau pentru cei cu spatiu redus (cum e situatia mea in camera cu sistemul stereo) si cabluri groase si putin flexibile. In mijlocul lui exista un LCD colorat care tipa dupa atentie datorita formei rotunde iar in dreapta lui avem 4 butoane care ne ajuta sa navigam prin meniu si un reglaj de volum ce are si functia “mute”, activata prin apasarea butonului. Are cateva combinatii de butoane ce trebuie invatate, ca altfel nu era Chord, dar odata invatate navighezi prin optiuni fara vreo problema. In fata avem si un port 6,3 mm pentru casti pentru ca avem si un amplificator la dispozitie. In spate, cu exceptia I2S-ului, avem toate conexiunile cu care ne-am obisnuit dar ceva specific pentru Chord sau Dave sunt intrarile BNC si DX (pentru amplificatoarele digitale).
Nu as dori sa vorbesc despre tehnologia din spatele lui Dave pentru ca fiind de ceva vreme pe piata exista deja multe articole, clipuri video si interviuri cu Rob Watts in care este explicata.
As vrea, insa, sa va povestesc despre modurile in care l-am ascultat: in sistemele proprii stereo si de casti si in 2 sisteme stereo mai high end la niste amici. Am inceput prin a-l instala in sistemul meu stereo unde a facut echipa cu Exposure 3510 si Morel Octave 6 LE. Boxele au fost legate de amplificator cu Charlin HP Grey 8000, amplificatorul alimentat cu Charlin Power Red 5000 MK II, Dave alimentat cu Charlin Stars Power, semnalul analog catre amplificator a fost dus cu Charlin Stars RCA, iar semnalul digital a venit dintr-un DDC Matrix SPDIF-X folosind un cablu Charlin Star Digital BNC. Am continuat prin a-l integra in sistemul de casti unde a cantat impreuna cu HiFiMan Susvara, Ferrum OOR + HYPSOS, pastrand aceleasi cabluri, dar de data aceasta am folosit iesirile XLR ale lui Dave pentru a oferi destul voltaj lui OOR sa alimenteze bine Susvara. As fi testat XLR-ul si la sistemul stereo dar Exposure nu prea foloseste intrari balansate pe amplificatoarele lor. Desigur, cablurile XLR folosite au fost tot Charlin Stars dar in varianta XLR.
Va marturisesc ca am incercat. Chiar m-am straduit. Dar trebuie sa raportez ca nu am gasit un gen muzical care sa nu se inteleaga cu Dave. Se intampla destul de des sa observ ca un echipament straluceste cu un subset de genuri muzicale (sau poate doar cu unul) iar celelalte sunt declarate ca cetateni de mana a doua. Nu e cazul lui Dave si ar trebui sa primeasca o medalie doar pentru asta. Asta a fost primul semn ca am de a face cu ceva special.
Prima zi a fost petrecuta trecand prin playlist-ul de teste pentru a-mi face o impresie generala dar destul de repede mi-am dat seama ca trebuie sa explorez. Asta pentru ca am avut cel mai bun sunet de pana acum in sistemul stereo. Nici amplificatoarele care s-au plimbat pe la mine (unele de peste 5000 de euro) nu au facut ce a facut Dave. Te loveste destul de repede realizarea ca deodata ai scena holografica. Ce inseamna asta? Inseamna ca si acolo unde spatiul nu-ti permite (cum e in cazul meu) ai adancime, inaltime si latime in scena. In mod normal iti trebuie o camera ce iti permite sa indepartezi boxele de peretele din fata la minim 1,5 m pentru a obtine acelasi lucru si punctul de ascultare sa aiba in spate cam aceasi lungime (sau mai mult) fata de peretele din spate. Cu latimea n-am avut niciodata probleme datorita camerei dar celelalte dimensiuni si-au facut aparitia si mi-au pus un zambet pe buze.
Dar zambetul a tot crescut in dimensiuni pentru ca separarea instrumentelor e la alt nivel. Deseori mi-am spus ca trebuie sa imi cumpar boxe pe 3 cai pentru ca imi lipseste separarea instrumentelor la nivelul pe care il vreau eu sau ca piesele heavy metal suna aglomerat. Cu Dave aceasta dorinta a scazut drastic, dar nu de tot. Acum ma pot bucura de pasaje aglomerate, de chitare electrice cantand in cor si de cinele care suna perfect. Nu stiu ce a facut Rob Watts cand a desenat Dave (desi am o banuiala) dar asa cinele n-am auzit vreodata. Sunt atat de “smooth”, ca nu iti vine sa crezi ce auzi. Stii cand mananci o prajitura care are nivelul perfect de dulce/zahar? E atat de greu de gasit acea prajitura ca atunci cand o gasesti simti nevoia sa spui imediat ce echilibru perfect are. Asa e si cu aceste cinele, reproducerea corecta fiind o problema delicata si cred eu ca puterea imensa de procesare a lui Dave are ceva de spus in rezolvarea ei. Daca ascultati Dan Patlansky – Big Things Going Down de pe albumul Move My Soul veti manca prajitura perfecta timp de 9 minute si 40 de secunde.
Ma bucur de muzica si apoi vine urmatoarea realizare. Vocile devin o entitate separata. Se rup cumva de instrumente si ies in fata. Acest lucru e ceva nou pentru mine, o asemenea separare nemaiauzind pana acum. Mi-a luat putin timp sa ma obisnuiesc dar a devenit o normalitate acum. Exista foarte multa informatie in zona de medii, vocile si chitarele sunand natural si pline de rezolutie. Totul este redat fara efort, iar aceasta lipsa de efort a persistat pe toata perioada cat a fost la recenzie si nu ma refer strict la voci ci la modul in care reda totul.
Cum imi impart 80% din ascultat intre prog rock si electronica, ajung intr-un final si la piese PsyDub de la artisti precum Symbolico, Ekorce, Tipper si altii ca ei. Si aici am inceput sa observ ca exista texturi si straturi in frecventele joase. Aveam si in trecut dar nu la nivelul asta, cu Dave fiind clare. Daca stiti ceva despre PsyDub stiti ca sunt masterizate astfel incat sa produca o scena larga si este introdus un joc de amplasare a instrumentelor care te gadila undeva pentru ca nu ai mai fost plimbat prin scena niciodata in modul asta. Daca totusi ai mai fost in rollercoasterul asta pana acum, Dave este echivalentul lui X2 de la Six Flags Magic Mountain in Valencia, California (cautati pe internet si veti intelege). Apoi m-a lovit dinamica care e foarte mare, insa am simtit totusi ca ma opreste cumva amplificatorul. Atunci am realizat ca Dave trebuie imperecheat cu ceva din aceeași clasa (poate si de pret). Dave se adapteaza la muzica pe care o asculti fiind rapid si agresiv atunci cand trebuie sa fie dar si politicos si cuminte daca ii ceri asta.
Daca Rockna Wavelight-ul meu mi s-a parut ca are un echilibru bun intre un sunet analog si detalii, ei bine, Dave suna mai putin analogic dar aduce la masa detalii mai multe. Nu va imaginati ca sunteti bombardat cu detalii astfel incat strica muzica. Nu e cazul. Mie mi se pare ca avem parte de un sunet natural cu tranzienti ce iti dau aceasta senazatie de naturalete. Acesta cred ca e secretul lui Dave. Din cauza acestor tranzienti instrumentele suna corect. Este cel mai detaliat si dinamic DAC pe care l-am ascultat, fara sa ma oboseasca un minut. Spre deosebire de celelalte modele de la Chord, Dave este mai neutru, mai ales comparat cu modele entry level.
Inchei prima zi cu aceste impresii si apoi urmeaza o saptamana in care zambetul a persistat, saptamana ce a confirmat ce am descris mai sus, fara sa spun vreodata ca e prea mult. Dupa o saptamana sunetul lui Dave a devenit o normalitate, a devenit sunetul dupa care evaluez orice alt DAC. Revenind la celelalte doua DAC-uri din dotare, Rockna Wavelight si Topping D90 MQA am simtit imediat lipsa unor aspecte, lucru care m-a intristat putin, pentru ca imi doresc ce ofera Dave, fiind mult mai aproape de realitate ce am ascultat cu Dave.
Sistemul meu de casti e mai rezolut decat cel stereo si e mai rezolut decat multe sisteme stereo de buget similar. Stiu, e blasfemie ce spun, mai ales pentru cei din generatia veche care nu au ascultat sisteme de casti bune (investitie de 20.000+ Euro, preturi de lista). Asa ca il pun la treaba in acest sistem timp de cateva saptamani sa ii observ si ultimele lucruri pe care le mai are de aratat.
Eliminand camera am putut sa duc experienta la alt nivel, desigur, pierzand unele aspecte. Lucrurile stau putin diferit, in sensul ca acum am putut sa simt mai bine separarea de instrumente si straturile din frecventele joase. Spuneam mai sus ca nu am gasit un gen muzical pe care Dave sa nu-l redea bine, insa am gasit unul pe care exceleaza: muzica electronica bine compusa. Piesele PsyDub m-au incantat cu amplasarea frecventelor joase in scena si aici nu ma refer strict la o coordonata ci la multiple coordonate. Daca avem coborari spre 50, 40 sau chiar 30 de Hz, cum des se intampla in PsyDub si vin in succesiune pe perioade relativ scurte, atunci ele pot fi amplasate diferit in scena, Dave fiind in stare sa extraga informatia despre localizarea lor. Stratificarea frecventelor joase este un mare atu a lui Dave pentru ca nu multe DAC-uri fac asta. Eu nu am stiut ca “bass staging”-ul exista pana acum.
Pe piese masterizate bine satisfactia e la cote inalte si genereaza dependenta. De altfel, ma trezeam spunandu-i lui Roon “mai vreau ca asta”, dupa ce Roon Radio a redat o piesa masterizata bine. Nu stiu daca ma voi satura vreodata de aceasta experienta. Toate impresiile de la ascultarea in sistemul stereo se pastreaza si la casti.
Dupa ce l-am ascultat o perioada buna in sistemul de casti am fost la 2 amici pentru a-l asculta in 2 sisteme stereo mult mai bune decat al meu. Primul are in jurul lui Dave, Chord Ultima 5 (amplificator), Chord Ultima Pre 2 (preamplificator), Innuos Statement (streamer) si boxe Marten Django XL. Al doilea are in componenta, pe langa Dave, Chord M Scaler, Chord Ultima 5 (amplificator), Chord Ultima Pre 2 (preamplificator), 3D Lab Signature 5 (streamer) si boxe Audionec EVO 1.
Aceeasi scena holografica pe care am observat-o la mine s-a regasit si la ei si cum boxele lor reusesc sa umple camera mai mult decat ale mele experienta a fost si mai impresionanta. Alta constientizare a fost ca vocile sunt redate si separate superb, mai ales in al doilea sistem cu boxele EVO 1. A fost o placere sa ascult jazz vocal, atat de mult ca am simtit de multe ori ca sunt acolo cu artistii. Am trait senzatia unui club de jazz din zona de sud est a Statelor Unite, cu 10-15 mese si o scena de dimensiuni medii, iar eu ma aflam in primele doua randuri de mese in fata scenei. Cand un sistem este in stare sa te transpuna in muzica atunci stii ca ai de a face cu ceva special. Mai lipsea fumul de trabuc si alcoolul, pentru ca in rest aveam tot ce imi trebuia.
Am realizat ca asta imi lipseste mie acasa, abilitatea sistemului de a ma transporta undeva. Cu Dave ma apropii de aceasta experienta dar mai am de construit in jurul lui, similar cu ce au amicii mei.
Muzica clasica ajutata de abilitatea de umplere a camerei de catre boxe si de Dave prin distingerea clara a fiecarui instrument sau grup de instrumente a sunat intr-un mare fel.
La final, ascultarea acestor doua sisteme ma incurajeaza sa construiesc si eu un sistem similar, incepand cu o baza solida si anume Dave.
Simt ca am spus numai lucruri bune despre Dave, asa ca e vremea sa vorbim si despre ce nu e asa bun. Am observat ca albumele inregistrate mai “hot” pe inalte, adica s-a exagerat cu nivelul inaltelor, suna si mai exagerat pe Dave. Din fericire nu am multe albume de acest gen in colectie, dar am unul care e in lista de favorite iar pe Dave nu poate fi ascultat: Pink Floyd – Division Bell. Aproape tot albumul a sunat sibilant. Insa, The Wall si in special piesa Hey You a sunat excelent.
Sa vorbim putin si despre cum au sunat anumite piese sau albume. Am ales doar cateva pentru ca as fi repetat impresiile daca vorbeam de mai multe.
Albumul Above & Beyond – Acoustic II, pe care vi-l recomand cu cea mai mare caldura, mai ales daca sunteti fani A&B, a sunat sublim. Folosind chitare acustice, piane si o orchestra de 24 de membri, echipa A&B a produs un material usor de ascultat, presarat cu foarte multe informatii pozitionale si detalii care apar cand nu te astepti. Dave a stors si ultima picatura din acest album si sunt constient ca atunci cand imi scot Dave-ul din sistem, acest album nu va mai suna asa.
Toto – Rosanna
Te loveste imediat redarea perfecta a tobelor specifice perioadei. Chitarele suna extrem de curat si separat. La minutul 1:09 cand solistul canta “Meet you all the way” e un sandvis de chitare electrice, pian, tobe de diferite feluri, voci si chitara bass. Poti gusta fiecare aroma a acestui sandvis. Incredibil!
Boston – More than a feeling
Chitarele acustice par sa pluteasca in aer, fara vreo rezistenta. Esti constient ca nu exista nicio forta gravitationala care sa le traga in jos. Secundele intre 2:30 – 3:00 sunt de ascultat cu atentie pentru a observa cum chitara electrica e redata atat de natural, curat si cum se imprastie in scena.
Bjorn Berge – Drifting Blues
Daca cunoasteti piesa stiti ca e una masterizata foarte bine. Ma asteptam sa sune bine. Dar ce m-a socat aici e ca m-am simtit acolo cu artistul. Am trait spatialitatea si am simtit ca sunetul ma inconjoara, ca sunt la 1 metru de artist, undeva usor in dreapta lui. E o experienta emotionala.
Antimatter – Black Eyed Man
Deschiderea piesei iti ridica parul pe mana datorita impresionatei separari intre chitara bass, chitarele acustice si electrice si vioara. Pot distinge cu usurinta pozitionarea instrumentelor foarte clar. Mick Moss canta in centru, chitara acustica in stanga spate, chitara bass in centru, chitara electrica in dreapta, vioara in stanga spate, clapele in stanga, tobele in centru. Simti ca faci parte din inregistrare.
Ultima chestie despre care vreau sa vorbesc e amplificatorul de casti care se regaseste in Dave care e capabil sa alimenteze destul de multe casti. In 2015 cei 1.4 W in 33 de ohm ar fi alimentat mai toate castile de pe piata. In 2022 1.4 W in 33 de ohm nu mai e de ajuns dar daca nu aveti casti infometate veti avea parte de un amplificator capabil. Cum am disponibil doar HiFiMan Susvara, nu am putut testa cu adevarat acest amplificator deoarece nu le alimenteaza indeajuns de bine, dar am fost surprins ca am putut atinge un nivel de volum decent dar s-a simtit lipsa basului, lucru care era de asteptat. Sonic pare un amplificator decent, dar nu m-a impresionat in mod special. Cred ca intra in categoria “nice to have” si cand ma gandesc la profilul cumparatorului de Dave chiar nu imi fac griji din acest punct de vedere. Cine face o astfel de investitie se gandeste foarte serios si la partea de amplificare si adauga un amplificator de nivelul lui Dave.
Am considerat intotdeauna ca Dave e scump si chiar daca de-a lungul timpului am vizionat cateva recenzii scurte despre el in care era recomandat, nu am inteles cu adevarat ce inseamna sa iti curga muzica direct in sange, pana cand nu am experimentat chiar eu. Dupa ce am inteles ca Dave ofera o experienta, deseori emotionala, am inteles pretul. De aceea recomand, daca reusiti, sa il ascultati la voi acasa si sper sa auziti si sa simtiti si voi ca mine. “Problema” pe care o vad eu este ca dupa ce il asculti o perioada se instaleaza normalitatea si daca asculti alt DAC incepi sa te plangi ca ceva nu e in regula.
Intr-un fel a fost usor sa scriu aceasta recenzie pentru ca produsul e de o asemenea calitate incat l-am laudat la aproape fiecare pas, dar merita. Iar eu nu sunt o persoana usor de impresionat si sunt de obicei rezervat in ceea ce priveste laudele. De data aceasta nu am avut de ales. Ca si inginer ma uit la Dave si cu alti ochi decat cei de audiofil si sunt impresionat de incredibilul efort tehnic din el. Daca l-as fi ascultat in 2015 probabil ca altfel stateau lucrurile in sistemul meu.
Am petrecut multe ore citind discutiile de pe head-fi despre Dave pentru ca ma intereseaza foarte mult ce pot sa fac sa extrag si mai multa performanta. Am descoperit cu ocazia asta ca MScallerul este cea mai populara metoda urmata de schimbarea sursei cu una liniara, dar acest lucru anuleaza garantia, deci atentie daca sunteti tentati. Unele surse liniare costa si 9000 de dolari si sunt de 3 ori mai mari ca dimensiuni. Pe mine ma fascineaza efortul depus de unii pentru a optimiza un sistem, pentru ca si eu am aceasta trasatura de personalitate.
Dave, prietene, acum ca ne-am cunoscut bine, te invit sa te muti la mine permanent pentru ca m-ai convins. Trebuie sa iti ofer si companie buna asa ca ma apuc de testat cabluri. Imi iau la revedere de la Wavelight care mi-a placut foarte mult dar e vremea unui upgrade.
Echipamente de auditie:
Sistem 1:
Boxe: Morel Octave 6 LE
Amplificator stereo: Exposure 3510
DAC: Chord Dave
Streamer: iFi Zen Stream, alimentat de Keces P3
DDC: Matrix X-SPDIF 2, alimentat de Keces P3
Cabluri: Charlin HP Grey 8000 (boxe), Charlin Power Red 5000 MK II (amplificator), Charlin Stars Power (DAC), Charlin Stars RCA/XLR (intre dac si amplificator), Charlin Stars Digital BNC (intre DDC si DAC).
Sistem 2:
Casti: HifiMan Susvara
Amplificator de casti: Ferrum OOR, alimentat de Ferrum HYPSOS
DAC: Chord Dave
Cabluri: Charlin Stars Power (DAC), Charlin Stars XLR (intre dac si amplificator), Charlin Stars Digital BNC (intre DDC si DAC), Siltech Duchess Crown (casti), Siltech Classic Legend (USB), Crystal Cable Monet Network Cable (RJ45, intre switch si streamer)
Sistem 3:
Boxe: Marten Django XL
Amplificare: Chord Ultima 5 + Chord Ultima Pre 2
DAC: Chord DAVE
Streamer: Innuos Statement
Cabluri: Charlin Stars
Sistem 4:
Boxe: Audionec EVO 1
Amplificare: Chord Ultima 5 + Chord Ultima Pre 2
DAC: Chord DAVE + Chord M Scaler
Streamer: 3D Lab Signature
Server: Innuos Zenith
Cabluri: Charlin Stars + Charlin ePower 5
Muzica:
Daft Punk – The Game of Love
Half Moon Run – Seasons of Change
Sleeping Pulse – Parasite
DAN PATLANSKY – Big Things Going Down
Doug MacLeod – Rose Lee
Duke Ellington – Three J’s Blues
Tsunoda Kenichi Big Band – Satin Doll
Tsunoda Kenichi Big Band – All of Me
Big Wild – City of Sound
Alex Harding / Lucian Ban / Silent Strike – 3am
Tipper – Uptrick
Symbolico – The Answer
Symbolico – I Am Starring At You
a-ha – Take on Me (2015 Remaster)
Toto – Rosanna
Boston – More Than a Feeling
Queen – I Want To Break Free
Natalia Lafourcade – Mexicana Hermosa
Hespèrion XXI / Jordi Savall – Hung-Rom Tzig-Tzigan nota (Tzigane, Roumanie)
Brian Bromberg – Elephants on Ice Skates
Bjørn Berge – Drifting Blues
Terje Isungset – Fading Sun
Foarte bun. Succes în construirea noului sistem!