Dragă melomanule, săptămâna aceasta îți voi scrie despre o serie de albume foarte dragă mie, o serie ce mi-a rămas în suflet imediat ce am ascultat-o. Totul a început cu primul disc din colecție, cel pe care îl poți observa în imaginea de mai sus în stânga, cel colorat în roșu, numit chiar „Red”, un disc ce marchează începutul trilogiei Red, Blue și White, numită simplu „The Trilogy”, lansată de muzicianul american Brian Culbertson în 2021.
Review-ul de astăzi va fi diferit, va fi primul în care voi scrie despre trei discuri laolaltă. Îți voi vorbi despre această trilogie ca și un tot, dar și despre cele trei discuri ce o formează, cât și despre însemnătatea lor. Brian Culbertson ne propune prin această colecție de trei discuri o analiză romantică a etapelor iubirii, așa cum le vede acesta, trei la număr: Pasiunea (Roșu), Melancolia (Albastru) și Speranța (Alb). Permite-mi, astfel, să decodam împreună în cele ce urmează mesajul ascuns de Culbertson în notele muzicale ale acestei trilogii. Un mesaj despre iubire, bineînțeles.
Descoperirea mea muzicală se bazează în linii mari pe albumele pe care le păstrez în lista de favorite a Qobuz, unde ajung de fiecare dată când simt nevoia să descopăr ceva nou. De multe ori trec prin multe albume înainte să mă opresc și să ascult unul întreg. „Red” trona acolo de ceva vreme, să fi fost poate vreun an de când aștepta cuminte în lista de ascultare.
The Trilogy – Part 1: Red = Passion
Într-o seară suficient de tăcută am ajuns și la el, la Red, și, chiar dacă nu știam nimic atunci de Trilogy sau de Brian Culbertson, am zis să îi dau o șansă și să vedem ce îi poate pielea. Mare mi-a fost mirarea că am rămas cu Red până la ultima melodie, țintuit acolo în fotoliul de ascultare, îndrăgostit fiind de ce auzeam.
Mi-e greu să pun în cuvinte senzația pe care am avut-o când am auzit pentru prima dată armoniile calde din piesele de pe Red, însă era aproape ca și cum, în sfârșit, auzeam o muzică familiară, era ca și cum din punct de vedere muzical ajunsesem acasă. Red suna așa cum mi-am dorit întotdeauna să sune un album.
Este greu să îl așezăm pe Trilogy într-un stil concret, însă este clar că muzica lui Culbertson este jazz-ul, Trilogy având influențe de smooth-jazz, jazz-funk, jazz-fusion, ba chiar și de soul. În opinia mea, stilul lui Culbertson se aude cel mai bine pe discurile Trilogy, stilul său fiind unul superb și foarte special, greu de încadrat cu adevărat într-o zonă. M-aș hazarda să fac o comparație și aș spune că ceea ce reprezintă Barry White pentru muzica R&B, cam același lucru îl reprezintă și Brian Culbertson pentru muzica jazz. Un romanticism unic și pur.
Revenind la Red, îți spun că se aude organic, cu un bas foarte viu și omniprezent, o muzică caldă și jucăușă care se plimbă din stânga în dreapta prin tot spectrul stereo, cu elemente holografice deosebite, care creează o adevărată plăcere de audiție. Red este un regal sexy neașteptat, asta apropos de paralela de mai sus cu Barry White. Pianul lui Culbertson cred că este cel mai sexy dintre toate pianele din smooth-jazz. La fel de sexy sunt și piesele de pe Red: „Feel The Love”, „Come On Over”, „Deep in The Night”, „Eyes Closed” sau, inevitabilul, „Lost in You”.
După ce am terminat cu Red, dornic de mai mult, am vrut să înțeleg ce înseamnă această trilogie și așa am descoperit că mai există două albume, apărute la câteva luni distanță unul de celălalt, Blue și, mai apoi, White.
The Trilogy – Part 2: Blue = Melancholy
Al doilea pe listă este „Blue”, următorul disc din seria The Trilogy, lansat de Brian pe 14 ianuarie 2022. Artistul explică într-un interviu că pentru niciun moment nu s-a gândit că va crea o trilogie, însă, procesul de creație care a creionat primul disc, a născut o muzică care semnala un fel de început, Red descriind acel început de relație bazat pe pasiune, tensiune și reacțiune – chestiuni fierbinți specifice oricărui început de iubire. Dându-și frâu liber creativității, Brian a creionat imediat o trilogie de faze care urmărea firul epic al unei relații de iubire: pornind, așa cum spuneam mai sus, de la un început plin de pasiune surprins de „Red”, continuând cu mijlocul mai problematic al unei relații, descris în „Blue” și terminând cu „White” care nu este altceva decât un „au trăit fericiți până la adânci bătrâneți”.
Astfel, „Blue” reprezintă acea parte de acomodare dintr-o relație, când pasiunea de început s-a consumat și începe apoi construcția prieteniei dintre cei doi. Perioada aceasta care apare imediat după ce pasiunea se domolește, este foarte dificilă, cred că știm toți acest lucru. Brian este poate primul muzician care povestește muzical aceste dificultăți. Până și titlurile care se regăsesc pe acest album îți explică ce înseamnă muzica din spatele lor: „A Love Lost”, „Don’t Give Up” și, bineînțeles, „Come Back To Me”. Nu multe relații rezistă acestei a doua etape, dificilă și grea, dar edificatoare. Pentru o relație de iubire, etapa „Blue” este cea mai importantă fiindcă ori face ca drumurile celor doi să se despartă, fie să se unească și mai tare, începând amândoi să construiască fundația pentru ceea ce va urma, speranța.
The Trilogy – Part 3: White = Hope
„White” este unda verde pe care relația o primește după ce a trecut cu bine de „Blue”, după cum chiar Brian Culbertson o descrie, etapa White este, în esență, un „să trăim fericiți până la adânci bătrâneți”. Nu mulți suntem însă norocoși să ajungem cu o relație în această etapă.
Dacă ar fi să înțelegem White ca un album plin de speranță, atunci piesa „Step Into Love” este o clarificare că de abia acum, după ce pasiunea s-a consumat, după ce melancolia a trecut, face ca o relație să poată exista cu adevărat, cei doi pășind pe noi teritorii pline de viitor. Piese ca „Love Everlasting”, „You Are My Everything” sau „Summer Hideaway” clarifică că ceea ce își dorește cu adevărat Brian Culbertson este această etapă White, în care dragostea se stabilizează și devine eternă.
Brian Culbertson se năștea în Illionis în 1973 în zodia Capricornului. Era clar din copilăria sa că este un copil muzical, cântând la pian încă de la vârsta de 8 ani, urmând apoi bateria, trombonul și chitara bas. În adolescență a fost foarte influențat de artiști ca Sting, George Duke, The Yellowjackets, Marcus Miller, David Sanborn și Earth, Wind and Fire. Brian este căsătorit de peste 25 de ani cu Michelle Culbertson, cunoscută după numele său de scenă Micaela Haley, tot cântăreață, cuplul locuind la Chicago.
În 2022 și 2023, Brian Culbertson a ținut o serie de concerte reunite sub numele de „The Trilogy Tour”, cu preponderență în America de Nord, Brian a călătorit aproape doi ani pe scene importante împreună cu trilogia sa. În 2025 urmează a fi disponibilă o înregistrare a unuia din concertele din turul Trilogy, o seară minunată petrecută în Detroit, va fi disponibil atât pe serviciile de streaming sau pe CD ca și audio, dar și în format video pe Blu-Ray Ultra HD.
Documentându-mă despre cum a fost realizată Trilogy, am descoperit că Brian a utilizat sintetizatoare analogice vechi, iar asta se simte imediat, discurile din trilogie având un sunet specific de muzică electronică veche, doar că de data aceasta fiind transpuse într-o configurație de smooth-jazz.
Este de remarcat că Brian interpretează chiar el la majoritatea instrumentelor: pian, clape, Fender Rhodes, Wurlitzer, orgă Hammond B3, chitară bas, percuție și baterie, trombon și chiar și chitară. Cu toate acestea, pe Trilogy vom auzi și artiști ca Isaiah Sharkey, Randy Bowland, Darnell Taylor, Alex Al și, bineînțeles, voce de Micaela Haley.
După ce am ascultat Trilogy multe zile pe repeat, am descoperit că discografia lui Culbertson este destul de vastă, existând multe discuri lansate în anii de dinainte de Trilogy, majoritatea fiind foarte bune, meritând ascultate. Îți recomand „Funk!” (2016) și „XX” (2020).
Concluzia mea în ceea ce privește Trilogy și al său creator Brian Culbertson, nu are cum să se învârtă decât în jurul ideii de iubire. Până la urmă iubirea este ceea ce stă la baza discurilor ce formează Trilogy. Iubirea este pasională și roșie, devine melancolică și albastră, ca mai apoi, plină de speranță, să se picteze cu alb.
În esență Trilogy este un adevărat studiu social pe care Brian Culbertson îl aduce unei relații de iubire, de aceea fiind un concept unic în istoricul muzical mondial, de aceea, eu cred că, dragă Brian, ești un romantic minunat fiindcă ai pus o rază de lumină pe iubirea din noi. Poate acum, în vremurile acestea rapide, avem nevoie mai mult ca oricând să înțelegem că iubirea este prezentă și că se naște magic din apropierea dintre două persoane. Nimic nu este mai sincer decât iubirea dintre doi oameni. Mie de asta mi-a amintit Brian cu Trilogia sa.
Te invit să ne mărturisești experiența ta cu acest disc fie în comentarii mai jos, fie pe grupul de Facebook „Melomani Romania”.
Silviu TUDOR
An article written in my sweet spot,
and this is what I’ve heard.